Ubud/Sidemen - 23 maart 2015

23 maart 2015 - Ubud, Indonesië

Ogoh Ogoh

Wat prachtig als je rond Nyepi day in Bali bent. Heel Bali hangt van ceremonies aan elkaar. We zijn de dag voor Nyepi naar het centrum van Ubud gegaan waar om 12 uur 's middags een grote offerceremonie aan de geesten van de onderwereld, voor het niet verstoren van de menselijke nederzettingen, zou worden gehouden. Voorafgaand hieraan werd er ook weer een ceremonie gehouden. Het is allemaal indrukwekkend om mee te maken. Na al deze ceremonies zijn we op ons scootertje weer de bush bush ingereden ten noorden van Ubud. Ook daar kwamen wij weer de ene ceremonie na de andere tegen. Soms zitten de mensen midden op de straat in gebed en moet je gewoon eventjes omrijden. Maakt voor ons niets uit, want het is toch allemaal onbekend terrein. We hebben onze smartphone bij ons waar op is aangegeven waar onze accommodatie is. Dus als we weer terug willen dan weten we welke richting we ongeveer uit moeten rijden. En tot nu toe zijn we altijd weer terug gekomen. Wat ook leuk is om te vertellen, is dat in elk dorp waar we doorheen rijden men bezig is geweest om voor Ogoh Ogoh een grote pop (boze geesten) te maken. En de een is nog mooier dan de ander, maar dat gaan wij 's avonds tijdens de optocht bewonderen. De processie begint om een uur of 6, maar je kunt in Ubud al de poppen op het voetbalveld bewonderen van de verschillende stadsdelen. Daarna gaan we kijken of een goeie plek kunnen vinden waar we de processie goed kunnen zien. Ondertussen kwamen van de buurt gemeenschappen alle poppen langs om zich ook op het plaatselijke voetbalveld te verzamelen. Tussen 7 en half 8 begon de optocht. Eerst komt er een pop gemaakt en gedragen door de jeugd, dan twee vrouwen met een bord met de naam van het stadsdeel en het nummer. Dan volgen er meisjes met fakkels en muzikanten die hard muziek maken. Vervolgens komen er danseressen en een uitbeelding en vertelling van een voor de Balinezen bekend verhaal (bijvoorbeeld uit de Ramayana). De stoet sluit met een enorme pop, die op bamboestokken door een aantal mannen gedragen wordt. Deze pop verbeeld een scène uit het verhaal. Gelukkig hadden wij al foto's gemaakt, want toen de optocht langs kwam, was het inmiddels al te donker om nog opnames te maken.

De dag erna was het NYEPI en moesten wij op het terrein van onze accommodatie blijven. Het was lekker weer dus konden we ook nog eventjes van ons zwembad gebruik maken. Verder heerlijk geluisterd naar de Mattheüs Passion en gelezen.

UBUD

Rondom deze plaats is een gedeelte van de film Eat, Pray and Love waarin Julia Roberts o.a. een medicijnman bezoekt, opgenomen. Sindsdien is het een soort pelgrimsoord geworden voor vrouwen van middelbare leeftijd om zichzelf terug te vinden. Het een na het andere yoga centre/retreat/healing centre of wat voor naam het ook moge hebben verrijst hier tussen de rijstvelden.

Sidemen

Nu zijn we voor de 3e keer weer in Sidemen. Heerlijk weer terug op ons "ouwe" stekkie. Ons eigen retreat centre. Hier zouden we het nog wel een tijdje kunnen uithouden, ware het niet dat zaterdag het vliegtuig weer op ons staat te wachten.

Filmpjes:

We nemen je mee omgeving Ubud: http://youtu.be/3z83DmgCyiM Ceremonie voor Nyepi: http://youtu.be/zVdSpTjO6GE

1. Anke:
    Hoi Ellen en Wim,

Wat leest het weer heerlijk weg. En jullie genieten met volle teugen van alles. Hopelijk weten jullie de weg nog als jullie weer terug zijn in Nederland! Het is wel mooi lenteweer maar het blijft flink koud. Vannacht nog nachtvorst gehad...dus vergeet niet om een warm wolletje bij de hand te houden...jullie kunnen natuurlijk ook nog een maandje langer blijven.....geniet nog van jullie tijd daar...xxx Anke
  2. Gerda:
    Wim en Ellen
    Geniet nog van de laatste dagen in Bali om je voor te bereiden op de terugreis (weten jullie zeker dat het vliegtuig op jullie wacht? heb zo mijn bedenkingen daar over )
    Heerlijk om al deze herinneringen mee naar huis te nemen, daar wacht een bakkie met een lekkere traktatie, je weet wel van wie, op jullie thuiskomst.
    Goeie terugreis
    groetjes gerda
  3. Marie-Louise:
    Hoi lieve globetrotters,
    Nog even "snoepen" van de laatste dagen en ook weer blij worden als jullie straks landen in ons gecultiveerde landje. En als jullie toch met allerlei tijdsverschillen bezig zijn: zet zondag maar meteen je horloge een uurtje vooruit: want hier gaat jullie zomer"tijd" gewoon verder.
    Een hele goede terugreis en tot snel weer in levende lijve,
    Dikke kus ML
  4. Janet:
    24 maart 2015
    Ja ook hier genoten van de verslagen en de mooie foto's en filmpjes. Zal wel even wennen zijn hier. Ik vind het nog steeds koud. Nog veel plezier in Sidemen. Xxx Janet