Amed 28 februari 2016

28 februari 2016 - Amed, Indonesië

Het is leuk om te zien dat wij zoveel trouwe lezers hebben voor ons reisblog.

We genieten inmiddels van de zon en het water (in het zwembad) van ons resort in Amed in het zuid oosten van Bali. Onze accommodatie is weer mooi, maar af en toe moet je toch wel lachen om die Balinezen, want nadenken is er niet bij. Wij hebben hier in onze badkamer 2 douches. Waarom? Eén van die douches kon je niet ophangen. Niet echt handig. Weet je wat dan maken we er toch eentje bij. Handig! Heel! vreemd dachten wij geen warm water uit de douche. Ach nee, verkeerd aangesloten.  En dan hebben we de douche aan en hebben we douches voor de prijs van 1. Jawel aangesloten  op dezelfde aanvoer.

Ubud

Eerst wil ik jullie nog eventjes mee terugnemen naar Ubud. Ubud is één van de meest bekende plaatsen in Bali. Vorig jaar viel ons al op dat het zo druk was geworden, maar dit jaar was het wel heel erg extreem. De Chinezen rukken op in zeer grote getalen. Vorig jaar reden wij nog op ons scootertje lekker rustig door de rijstvelden rondom Ubud. Dit jaar was het ook hier zelfs heel erg druk. Natuurlijk zijn er nog wel plekjes waar je rustig langs mooie rijstvelden kan rijden, maar in Ubud moet je ze nu toch wel zoeken.

Onze accommodatie was 3 km van het centrum van Ubud in de rijstvelden en wij waren blij dat we hier terecht waren gekomen. 's Avonds vanuit de drukke stad heerlijk op het rustige platteland.

De plaats is er ook niet op ingesteld om zoveel bezoekers te ontvangen met auto's. Ik denk dat 90% van de bevolking op een scooter rijdt. En nu opeens zie je door de hele stad overal auto's staan. Ik ben benieuwd hoe ze dat in de toekomst gaan oplossen. Echte parkeerplaatsen kennen ze hier nauwelijks. Ja, een scooter is geen enkel probleem. Men parkeert 3 scooters naast elkaar op de weg. En dan kan je er heel veel kwijt.

Bali

Ik heb toch niets verteld over de grootte van Bali. Je kunt het ongeveer vergelijken met de provincie Gelderland.

Het eiland wordt overheerst door het vulkanisch gebergte; sommige van de vulkanen zijn actief. Het hoogste punt van het eiland is de Gunung Agung (Agung berg), een vulkaan met een top van 3142 meter boven de zeespiegel. De Gunung Batur, vlak bij het Danau Batur(Baturmeer), is 1717 meter hoog met een krater van 180 meter diep.

Met de scooter is alles makkelijk te berijden. Wij nemen nooit een langere trip dan max. 3 uur.

Amed

Nu weer eventjes terug in Amed. Onze accommodatie is uitstekend.  Het aangename van het laagseizoen is, dat je altijd een graag geziene gast bent en altijd goed kan onderhandelen over de prijs. We zitten hier weer dus voor een net prijsje.

Wij vonden de zittingen van de stoelen in het restaurant er een beetje smoezelig en onverzorgd uit zien. Na kennis gemaakt met de manager van het hotel heeft Wim hem wat goeie adviezen gegeven, oa over het vervangen van de zittingen. En nog geen kwartier later waren ze alle zittingen aan het verwisselen. Ze zien het ook echt niet.

Vandaag begonnen wij vanmorgen vroeg al met een ceremonie op het strand voor ons hotel.  Bij navraag bleek dit een ceremonie te zijn na een crematie. Het strandje lag vol offers, die aan de zee geofferd werden. Een priester zegende het water waarna alle offers met dit water weer gezegend werden. Aan de kleding die ze droegen kon je duidelijk zien dat er een onderscheid was tussen de koude en de warme kant. Je zag de offers van beide groepen afzonderlijk te water gaan. We hebben niet de totale ceremonie meegemaakt,  maar er lag ook nog een gebraden varken bij en levende have. Altijd weer bijzonder om dit mee te maken. Leuke bijkomstigheid dat ook de mobiele telefoon hier niet meer uit het straatbeeld is weg te denken. We zagen dat er zelfs tijdens de ceremonie gewoon gebruik gemaakt werd van het mobieltje. Zelfs door de onderpriester.

Jammer dat de mensen hier nog niet zijn opgevoed om de stranden netjes te houden. Al het vuil van de ceremonie laten ze achter op het strand. Net eventjes een kijkje genomen op het strand, maar gelukkig is het door het hotel netjes opgeruimd.

Plastic is echt een drama in Bali. Er worden sowieso altijd 2 plastic flesjes met water verstrekt in alle hotels. En in sommige zelfs 4. De mensen op Bali hebben de gewoonte om alles op straat neer te gooien. Met name in de bergen. Je kunt je voorstellen dat na een tropische regenbui al die zooi naar beneden spoelt. En veel komt dan ook in de zee terecht. Ik heb al heel veel  toeristen horen klagen over al het plastic in zee. Waar moet het heen? Overal ligt plastic afval. Overal drijven petflessen en plastic zakken.

Na het ontbijt zijn we naar ons hotel van vorig jaar gegaan. Wim had gisteren een afspraak gemaakt voor een massage met dezelfde vrouw als vorig jaar en voor mij zou de pedicure langs komen, maar waar was ze nu? Bij navraag bleek dat ze het in haar hotel te druk had, maar geen probleem ik zou worden opgehaald en naar dat hotel worden gebracht. Een heel jong meisje kwam me ophalen met haar scooter en na 5 minuten werd ik al geholpen. Het is hier allemaal perfect geregeld.

1. Alie:
    28 februari 2016
    Leuk verhaal weer, hoeveel krijgen we er nog?
    Veel plezier nog. Harry en Alie
  2. Alice Evers:
    28 februari 2016
    Leuk om weer wat te lezen.
    Wat een leven: zwemmen, massage en genieten van vele bijzondere momenten.
    ik geniet nog steeds van jullie verhalen.
    Hartelijke groet, Alice
  3. Margreet brink:
    1 maart 2016
    Prachtig dat uitzicht:zwembad en de blauwe zee!
    Eigenlijk zijn de rituelen van de Balinezen kleine feestjes,lekker met z"n allen op het strand en weer een dagje vrij.
    liefs Margreet.