Sidemen 12 maart 2016

12 maart 2016 - Sidemen, Indonesië

Dit is dan alweer ons laatste reisverslag.  Nog een paar dagen en  dan zit onze vakantie er weer op. Maandagavond om 19.30 uur vertrekken we uit Denpasar. En dan landen we dinsdag om 06.45 alweer in Amsterdam. We willen al onze trouwe lezers natuurlijk weer bedanken en ook met jullie reacties zijn we altijd erg blij. Zo hou je toch nog een beetje contact met het thuisfront. Het was voor ons leuk om onze belevenissen vast te leggen en als we thuiskomen er weer een boek van uit te laten printen. We zien jullie gauw.

Mekiyis of Melasti

7 maart 2016

We zijn vroeg opgestaan. Het is wel een heel bijzondere dag vandaag. Vandaar dat wij ervoor zorgen, dat we op tijd gaan ontbijten. We hebben gehoord dat de Hindoes al vanaf vijf uur 's ochtends tempelbeeltenissen voor een purificatie naar het strand dragen. We moeten ongeveer 40 minuten rijden met ons scootertje om daar te komen. Onderweg is het gigantisch druk en in sommige dorpen wordt je omgeleid vanwege alle ceremonies die vandaag plaatsvinden. Nadat de ceremonie in hun eigen  dorp heeft plaats gevonden, worden alle tempelbeeltenissen op een auto geladen en gaan de dorpsbewoners mee naar het strand. We zien lange rijden van boven open en aan de zijkant dichte vrachtauto's, waarin de dorpelingen als veevervoer ingeladen worden om de purificatie uit te voeren. Tijdens de rit wordt er gamelan muziek gespeeld. Door de politie worden de rijen vrachtauto's begeleid naar de tempels of strand. Vorig jaar hadden we gehoord dat er op 2 verschillende stranden an de Oostkust niet ver van Gianyar MELASTI was. Dus reden wij nu naar het andere strand.  Daar was het nu helemaal uitgestorven.  Bij navraag bleek dat het nu alleen nog op Pantai Masceti was. Nou zover was dat nu weer niet dus wij 3 km verder gereden. Nou je wil niet weten hoe druk het er was. Heel veel politie op de been (wij zouden er jaloers op zijn). Blij met onze scooter waardoor wij makkelijk langs het drukke verkeer konden rijden. Bij het strand aangekomen wisten wij niet wat we zagen. Wat een poppenkast. Verkoop van frisdrank, saté,  ballonnen volop. Het hele strand was vol met de mannen over het algemeen in het wit gekleed en de vrouwen in mooie sarongs. We lopen langs alle offers die opgesteld staan in lange rijen. We ontdekken er gebraden eenden tussen, maar ook levende have. Eerst wordt alles gezegend. Dan zien we een aantal mannen langs de offers lopen en blijken ze uit elk offer mandje geld te verzamelen. Ondertussen rijden de vrachtauto's af en aan. En dit zou tot ongeveer 12 uur duren. Dan zien we mensen naar de zee toelopen om zeewater te halen. Daarna worden de offers in zee gelaten en zien we wat levende eenden door de lucht vliegen waar iedereen bovenop probeert te duiken. Er zijn maar enkelingen die de hoofdprijs binnen halen.
Vergeleken met vorig jaar vonden wij het maar een chaotisch zooitje. Vorig jaar ging er een serene stilte van de ceremonie uit.

Op Google maps Sidemen ingegeven om onze weg weer terug te vinden. Onderweg kwamen we langs een tempel waar de vrouwen uit het dorp druk bezig waren met de voorbereiding voor Ogoh Ogoh. Snel eventjes een fotootje  geschoten. Dan rijden we verder en zoeken in Klungkung naar een ATM om te pinnen. Bij ons in het dorp kan je nl. maar heel weinig geld pinnen. We komen langs een supermarkt waar een ATM binnen staat. Voor ons probeert een inlander te pinnen, maar dat lukt hem niet. Ja, je weet natuurlijk nooit de reden. Dus Wim probeert geld te pinnen. Hij kan de pas er wel instoppen, tikt de pincode in, maar er komt geel geld uit het apparaat.  Wij naar de kassa met het verzoek of ze er geen melding van kon maken op het apparaat.  Nou met wat moeite hing ze een briefje "eror" op.
De volgende dag wilden wij wat betalen aan het hotel met onze creditcard. Geblokkeerd!  Voor ons nog onduidelijk waarom. Gelukkig had ik nog een creditcard op mijn naam, die nog wel werkte.
In Sidemen maar eventjes naar de ATM om te pinnen. Blijkt dat Wim zijn pas geblokkeerd is. Terug naar het hotel en mijn pas opgehaald.  Gelukkig deed die het nog wel. Nu vonden we het toch verdacht worden. Eens gekeken op onze app van ABN/AMRO. Bleek dat er een skimaanval geweest te zijn en bijna € 1.000 was afgeschreven van onze rekening. 's Avonds gaat Wim zijn telefoon. Geen idee waar dat ding ligt. Dan krijgen wij een SMS bericht van de bank dat zijn pas geblokkeerd is vanwege verdachte transacties.  Daar waren wij inmiddels al achter.  Gisteren heeft Wim contact gehad met de bank en na overleg zal de bank het bedrag weer terugstorten op de rekening en tevens een nieuwe pas verzorgen. Wat is nu het verhaal achter deze snelle afwikkeling.  Is dat de jarenlange goede relatie met de bank of werkt de ABN/AMRO altijd zo?

Ogoh, Ogoh
8 maart 2016

De avond voor Nyepi wordt Ogoh-Ogoh gevierd. In optochten worden de goden aangeroepen. De reden voor Ogoh Ogoh is de boze geesten met trommels, vuurwerk en gigantische papier-maché monsters te verdrijven. Om 12 uur 's middags is er een grote offerceremonie aan de geesten van de onderwereld, voor het niet verstoren van de menselijke nederzettingen, de Tawur Agung Kesanga Ceremony.
De Ogoh Ogoh-processie, waarin onder andere grote poppen, die de boze geesten uitbeelden, worden rondgedragen begint hier om 3 uur 's middags.  Elk stadsdeel maakt zijn eigen pop en voert een 30 minuten durende "show" op voor een jury, want het is ook een wedstrijd tussen de stadsdelen.

Nyepi
9 maart  2016
Nieuwjaar, Nyepi, is het belangrijkste feest van de saka-kalender. Dit is het belangrijkste zuiveringsritueel van het jaar. Bali is uitgestorven en dat heeft een reden. Iedereen blijft binnenshuis om de kwade geesten ervan te overtuigen dat er niemand meer op het eiland leeft. Ook van toeristen wordt verwacht dat ze binnen blijven. Ook vliegtuigen mogen gedurende deze dag niet vliegen. Wij hebben het geluk dat wij in een heerlijk appartement zitten en het zwembad naast de deur. Gelukkig was het restaurant wel open en konden wij gewoon eten. We moesten er wel rekening mee houden dat om 5 uur het restaurant dicht ging. Er mochten geen lichten branden en niet op open vuur gekookt worden. De security  liep op straat om iedereen in de gaten te houden of ze zich wel aan de regels hielden. In het restaurant hadden ze van de security wel een opmerking gekregen over het maken van shakes. Te veel lawaai. En wij met de kippen op stok.

Zonsverduistering

Vandaag nog een bijzonder fenomeen. Een zonsverduistering (of zon-eclips) een voor mensen op aarde direct waarneembaar astronomisch fenomeen, waarbij het in feite niet de zon, maar een gedeelte van de aarde is dat verduisterd wordt. Wij vonden de temperatuur al zo aangenaam.
We zien vandaag dat de maan voor de zon schuift en de corona zichtbaar wordt. Een magisch moment. Geen enkel ander natuurverschijnsel kan een zonsverduistering evenaren. De laatste keer dat dit gebeurde was 33 jaar geleden. Wij lezen dat hier speciale reizen voor georganiseerd worden, terwijl wij dit hier spontaan mee maken.

We hebben weer genoeg ceremonies meegemaakt en vinden dit een mooie afsluiting van onze reis.

1. Margreet brink:
    12 maart 2016
    Prachtige foto's,wat zijn dat toch een feestvierders die Balinezen,volgens mij werken ze niet zoveel.
    Jullie maken zo wel van alles mee.Nu weer met het pasje!!
    Fijn dat jullie weer terug komen,ik wens jullie een goede terugreis en tot gauw.
  2. Gerda:
    12 maart 2016
    Hallo Wim en Ellen
    Goede reis naar ons winterse landje. Ik vertel graag over mijn Aziatische reis, met ook veel ceremonies, offers enz. onder het genot van een heerlijk Hollands bakkie +.
    Voor straks alvast "WELKOM THUIS"
  3. Rien en Yvonne:
    Hoi Wim en Ellen,
    Aan alles komt een einde. Ook aan zo'n mooie reis. Alles lijkt daar aan elkaar te hangen van ceremonies. Heeft wel iets en je doet veel samen. Achter in de laadbak van een vrachtauto zitten bijvoorbeeld.
    Bij die zogenaamde 'ATM' die niet werkte is je pas waarschijnlijk gekopieerd. Die inlander hoorde bij het complot. Zijn pas doet het niet en vervolgens vraagt hij een buitenlander om het ook eens te proberen. Goed dat je het geld weer terug hebt.
    Goede reis terug! Zal wel weer wennen worden, hier is het koud. Echt canasta weer.
    Groeten,
    Yvonne en Rien
  4. Marian:
    13 maart 2016
    Wim en Ellen geniet van jullie laatste dagen op Bali.Ik heb ook genoten van de verhalen en de mooie foto's. Wat vervelend dat jullie met skimming werden geconfronteerd, maar fijn dat de bank het direct vergoedt. Het is dus niet voor niets dat passen standaard zijn geblokkeerd voor opnamen buiten Europa. Een goede terugreis en tot gauw!
  5. Alice Evers:
    Wim en Ellen,
    Prachtig al die bijzondere verhalen.
    Ik heb er echt van genoten !!!
    Goede en veilige reis naar Nederland en tot gauw.
  6. Riet Lenten:
    13 maart 2016
    Goede thuisreis. Ik hoop jullie weer snel in levende lijve te zien en te spreken. Heerlijk al jullie verslagen. Wat is het toch leuk om een poosje in andere culturen te zijn.