Pemuteran 13 februari 2016

13 februari 2016 - Pemuteran, Indonesië

Het wordt weer tijd voor een update. We hebben niet heel veel gedaan vanwege het slechte weer. Ja we weten dat het de regen periode is, maar zo extreem als het dit jaar regent, is hier wel uitzonderlijk. Het kan soms dagen achter elkaar warm water regenen. De temperatuur blijft desondanks gewoon heel lekker en we laten ons er ook niet door ontmoedigen. Je trekt er natuurlijk niet zo veel op uit als je zou willen, maar genieten wel van de momenten dat het droog is. Voor ons is het daarom wel belangrijk dat we een heerlijk resort hebben en daar hebben wij tot nu toe niet over te klagen. We hebben nu 6 dagen Lovina achter de rug. Allereerst hebben we met de scooter wat rondgekeken in de omgeving. Langs het strand worden soms enorme restaurants gebouwd en de aandacht wordt dan getrokken met een gigantisch beeld. Dus wij natuurlijk wel nieuwsgierig wat er neergezet was aan dit vulkanische strand wat oorspronkelijk zwart is. Ze hadden daar geel zand opgespoten en leuk aangekleed met daarop een groot terras. Wat een stuk vriendelijker aandoet dan dat zwarte. Er waren allerlei activiteiten mogelijk. Je kon er met een waterscooter fly boarden.  Je staat op een soort snowboard, die met een slang is verbonden met een waterscooter. De waterscooter perst water met een enorme kracht door de slang omhoog, waardoor je op je Flyboard tot 15 meter boven het water kan 'zweven'. Ook parasailing was mogelijk. Dus genoeg te zien om je te vermaken. Woensdag 10 februari was één van de belangrijkste dagen voor de Hindoes hier op Bali. In mijn vorige verslag had ik al uitgebreid verteld over Galungan. Iedereen is 's ochtends in touw om op belangrijke plekken offers te brengen.  Ze hadden ons verteld dat de happening om 8 uur 's ochtends zou beginnen.  Extra vroeg opgestaan,  maar bij de plaatselijke tempel was nog weinig te beleven. Een enkeling die je met offers zag, maar niets spectaculairs.

We hadden gehoord dat er hier in het noorden bij Banjar een Boeddhistische tempel was. De enige in Bali. Niet alleen een bezienswaardigehid voor toeristen, maar een tempel waar ook echt gemediteerd wordt door boeddhistische monniken die hier wonen of die hier een tijdje verblijven of op doorreis zijn (aan de overkant van de straat zijn overnachtingsmogelijkheden voor deze monniken). Soms hangt er aan een deur dan ook een bordje dat er stilte verlangd wordt, bij het rondwandelen op het terrein en zeker als je op het hoogste plateau bent met de tempel en daar rondwandelt. Tijdens onze tocht erheen was het een drukte van jewelste van iedereen die offers her en der heen gingen brengen.  Mannen allemaal in het wit gekleed en de vrouwen allemaal in prachtig gekleurde sarongs. Om je een indruk te geven, zal ik wat foto's toevoegen.

Toen wij bij het klooster aankwamen dachten wij in eerste instantie dat het gesloten was, maar dat was gelukkig niet het geval. Wel waren wij de verplichte sarong vergeten, maar die konden wij tegen een vrijwillige bijdrage daar krijgen. Het klooster was oud en het onderhoud had in de loop der jaren te wensen overgelaten.  We zagen wel dat ze nu met renovatie werkzaamheden bezig waren. Dus misschien komt het nog allemaal goed. Wat ik wel triest vond dat in de gebedsruimte waar monniken aan het bidden waren allemaal teiltjes stonden om het regenwater op te vangen. Misschien wordt dat de volgende renovatie. Wij vonden het absoluut de moeite waard en waren verbaasd dat er zo weinig toeristen waren. Entree werd niet gevraagd. Hadden ze dat altijd maar wel gedaan.

Vandaag zijn wij 45km verder naar het westen gereden van Lovina. We verblijven nu in een prachtig resort in Pemuteran (Kinaara Resort).  Wij werden hier onthaald  met een bloemenkrans  van frangipani bloemen. Een prachtige bloem, die je hier in verschillende kleuren aan de bomen ziet. Daarna kregen wij 2 opgerolde ijskoude doekjes waarmee wij ons even mee konden opfrissen. Het zwembad op deze locatie is in alles superlatief (zie foto). In het zwembad kregen wij aan de bar een welkomstcocktail aangeboden. Het is één woord fantastisch hier. Het plaatsje stelt echt niets voor, maar ook hier heb je weer prima warung's. Boodschapjes doen we bij de plaatselijke supermarkt. Op de telmachine wordt uitgerekend wat we verschuldigd zijn.

Als je wilt duiken of snorkelen kun je dat hier bij het eilandje Menjangan. Hier niet ver vandaan. Vanmiddag eventjes langs het strand gelopen. Alleen bij de dure hotels wordt het schoongehouden.  Verder ziet het er niet uit.

Dit was het weer voor vandaag. Lekker weekend voor iedereen.

1. Anke:
    13 februari 2016
    Hoi Ellen en Wim,

Warme regen is niet zo erg als koude...:-) Leuke foto van jullie in de bloemen! En dat zwembad...nou, daar willen wij ook wel een drankje nuttigen aan de bar...fijn dat alles goed gaat en dat jullie weer heerlijk aan het genieten zijn. Hier wil het maar niet winteren...de natuur loopt 6 weken voor...ons wilgje is al aan het uitlopen. Ik heb al voorjaarskriebels. Nu maar hopen dat dat niet wordt afgestraft met winterse kou. Alhoewel het vandaag best frisjes is; 4 graden maar wel een zonnetje dus dan is dat niet zo erg. Liefs! Anke
  2. Anouk:
    13 februari 2016
    Ziet er weer heerlijk uit en leuk geschreven!
    Jammer van de regen maar gelukkig vermaken jullie je wel!
    Wij zijn nu ook heerlijk weekje weg zoals jullie weten, heerlijk koud is het maar get zonnetje schijnt wel! Max vermaakt zichbprina met zwemmen en fietsen buiten en Yze... die drinkt, lacht en slaapt vooral
    Dikke kussen van ons 4 Xx
  3. Alice Evers:
    14 februari 2016
    Met veel genoegen weer jullie verhaal gelezen vanmiddag.
    Buiten valt een beetje sneeuw, maar het blijft niet echt liggen.
    Binnen lekker de haard aan en gezellige lezen.
    Vanavond gaan we met onze kinderen en kleinkinderen uit eten, vanwege de verjaardag van Steven.
    Groetjes van ons