Ubud - 18 maart 2015

19 maart 2015 - Ubud, Indonesië

Wij hebben het geluk dat wij het Nieuwjaar van de Hindoes meemaken.

Twee dagen voor Nyepi (Nieuwjaar; dit jaar 21 maart) wordt Mekiyis of Melasti (18 maart) gehouden, een processie van Hindoes waarin de tempelbeeltenissen voor een purificatie naar het strand gedragen worden. Dat wilden wij natuurlijk ook meemaken. Dus met de scooter naar Gianyar naar Pantai (strand) Masceti waar deze ceremonie o.a. zou plaatsvinden. Deze ceremonie duurt van 12.00 uur 's middags tot zonsondergang. Het was werkelijk heel indrukwekkend om dat mee te maken. De meeste hindoes waren in het wit gekleed, maar je zag ook weer heel kleurrijke kleding dragen. Het weer zat mee, de zon scheen gelukkig vol op. Prachtig al die offers die de mensen hadden meegenomen. En tijdens de ceremonie zie je na een stlte moment alle mensen een bloemetje achter het oor of in het haar doen. Ook zagen wij dat er offers in zee werden gegooid en ook zagen wij een man, die een eend in een rieten mand bij zich had, deze eend werd ook richting zee gegooid en degenen die hem dan op ving mocht de eend houden. Jammer dat je al die betekenissen niet weet.

Vandaag zijn wij eventjes de stad in geweest en hebben nog een paar accommodaties bezocht en een mooie accommodatie gevonden midden in het centrum (Sri Bungalows). Het is een waanzinnig mooie accommodatie. En wat nou zo leuk is dat je zo midden in het centrum niet verwacht dat er nog zoveel rijstvelden en prachtige tuinen liggen. De accommodatie waar we op zijn gevallen heeft een normaal zwembad, maar aan het eind van de prachtige tuin nog een extreem groot zwembad in de diepte liggen. Op dit moment zitten wij in een super de luxe hotelkamer direct aan het rijstveld, maar aan de overkant zijn ze een groot hotel aan het bouwen. Na al die mooie accommodaties, die we gehad hebben valt ons dit wel tegen. Je waant je hier niet echt meer in Bali met zo'n groot hotel voor je neus waar ze de hele dag druk aan het werk zijn. Dat zou bij wijze van spreke in elke grote stad kunnen zijn. In eerste instantie hadden we hier wel een kamer met vrij uitzicht over de rijstvelden, maar daar hadden wij de douche in het bad. En dat vonden wij nu ook niet echt fijn. Het management heeft toen meteen een andere optie voor ons gezocht, maar na 10 dagen ben je dat uitzicht en dat lawaai ook wel zat. Dus hebben we besloten na Nyepi te vertrekken. En dan gaan wij weer terug naar onze mooie accommodatie in Sidemen.

Op deze dag van absolute stilte voor de Hindoes zijn er geen activiteiten, wordt er geen vuur aangestoken en is er geen verkeer en amusement. Men moet binnen blijven om te mediteren en te vasten, zonder harde geluiden en seks. Het is de bedoeling dat de kwade geesten denken dat Bali verlaten is. De stilte en het niet gebruiken van lichten is om de boze geesten die toch nog overvliegen in de waan te brengen dat Bali er niet is. Ze kunnen dus niet op het eiland komen, want wat niet zichtbaar en hoorbaar is, bestaat niet. Zelfs het vliegveld is gesloten, de ziekenhuizen zijn wel open. Toeristen moeten in hun hotel blijven en mogen ook geen licht naar buiten laten schijnen. Dag van de Stilte (Nyepi) wordt er niet in gemotoriseerde voertuigen gereden, wordt er geen water gekookt en wordt in plaats daarvan gemediteerd en gevast. Alle winkels, scholen, banken en andere instellingen zijn gesloten en de lichten blijven uit. Verder wordt de toegang tot het eiland ontzegd en kan men het dus niet bezoeken per vliegtuig of boot.

Van toeristen die zich al op het eiland bevinden, wordt verwacht dat zij zich ingetogen gedragen. Er wordt verzocht binnen te blijven in het hotel. Tijdens Nyepi moet iedereen van 06.00 uur s' ochtends tot de volgende ochtend 06.00 uur binnen blijven.

We krijgen morgen van het hotel een lijst van wat we allemaal kunnen bestellen. Bij de receptie staat een magnetron waar we het eten in kunnen opwarmen. We mogen niet van het terrein af. Op straat loopt de Security om te controleren dat men er de hand aanhoudt. Wel mogen we zwemmen.

Zie filmpjes: Melasti Pantai Masceti: http://youtu.be/KhbwOQ3GD6Y http://youtu.be/hefVMDBWcR0

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Thea:
    19 maart 2015
    Heel bijzonder!
    XX Thea
  2. Alice Evers:
    22 maart 2015
    Wat een bijzondere reis maken jullie toch en wat een energie.
    Geniet nog steeds van jullie verhalen !!!
    Hartelijke groet,
    Alice Evers
  3. Janet:
    22 maart 2015
    Leuke filmpjes, bijzonder! Jullie kunnen wel alles goed uitdiepen omdat je langer in een land verblijft. Leuk om te zien en te lezen hoe het er daar aan toe gaat. Dit laatste deed ook een beetje aan India denken.

Liefs en groetjes van ons