Ubud - 15 maart 2015

16 maart 2015 - Ubud, Indonesië

Omgeving Ubud

Wat leuk van Ubud is, dat welke kant je ook uit rijdt je overal tussen de rijstvelden rijdt en overal is het weer anders. Soms zie je alleen maar vlakke rijstvelden waarna je enkele kilometers verderop weer prachtige terrasachtige rijstvelden tegen komt. Gisteren waren we richting Mount Batur naar het noorden gereden daar waanden we ons echt in het binnenland. Net of we in het oerwoud terecht kwamen. Prachtige meer dan 300 jaar oude bomen met allemaal luchtwortels (Banyan boom). Daar kan ik echt van genieten. Wat alleen jammer is als wij de berg oprijden, dat het weer ons een beetje boos aankijkt. En het duurde dan ook niet lang of we werden getrakteerd op een echte tropische bui. Dan maar even schuilen, want af en en toe denk je dat je in de Eiffel rijdt alleen zijn de wegen daar beter. Ondanks dat de wegen waar we rijden geasfalteerd zijn, moet je goed opletten om op tijd de gaten in de weg te mijden.

Nyepi en Ogoh Ogoh

Onderweg kwamen we ook langs een Banjar waar alle vrouwen van de Banjar druk bezig waren om met z'n allen offers te maken. In de gemeenschapsruimte hadden ze een lijst met namen opgehangen van degenen, die er vandaag verwacht werden. En o wee als je het in je hoofd haalt om niet te verschijnen dan krijg je een boete aan je broek.  Ook de mannen zijn deze dagen zeer actief met het maken van enorme beelden. 21 maart is het nl. Nieuwjaarsdag (Nyepi) voor de Hindoes. Voorafgaand hieraan is 's avonds de Ogoh Ogoh-processie, waarin onder andere grote poppen worden rondgedragen. Deze poppen verbeelden de boze geesten. De reden voor Ohgoh Ohgoh is de boze geesten weg te drijven.

Elk stadsdeel maakt zijn eigen pop en voert een 30 minuten durende "show" op voor een jury, want het is ook een wedstrijd tussen de stadsdeel.

Om 12 uur 's middags is er een grote offerceremonie aan de geesten van de onderwereld, voor het niet verstoren van de menselijke nederzettingen, de Tawur Agung Kesanga Ceremony.

Ook worden we deze dagen verrast door de vele ceremonies die plaatsvinden. En als er iets mooi is dan is het wel die prachtige kleurrijke kleding, die ze hier op Bali dragen.

Vandaag hadden we op ons programma staan een uitje naar de hanging gardens (een chique hotel op een zeer bijzondere locatie). Mijn broer zei dat moet je echt zien. Dus wij trokken er weer op uit met onze scooter. Na vanmorgen eerst weer genoten te hebben van een verfrissende bui zag het weer er weer prachtig uit. We reden weer tussen de prachtige rijstvelden door nu iets meer naar het westen, maar ook weer richting Mount Batur. En ja hoor na verloop van tijd begon de lucht weer te betrekken en kregen we binnen de kortste keren een gezellig buitje. Dan maar weer eventjes schuilen. Het maakt niet uit waar je stopt de mensen zijn overal even vriendelijk en vragen je bij hun op het erf te komen schuilen. Zodra de eerste zonnestralen weer tevoorschijn kwamen trokken wij weer verder. De reis naar de hanging gardens was schitterend. Daar aangekomen onze scooter geparkeerd en naar de lounge gelopen. Een gastvrouw stond ons te woord en liet ons weten, dat je verplicht was om gebruik te maken van het restaurant voor min. een bedrag van Rp 350.000 p.p. (€ 25,00 p.p.). Dat stuitte ons zo tegen de borst dat we maar rechts omkeert zijn gegaan. Nou we waren nog geen 10 minuten onderweg en we kregen weer een tropische bui. Meteen geschuild, want de hele lucht was inmiddels grauw. Als je zo'n bui meemaakt het is werkelijk ongelooflijk. Al dat vuil wat dan van de straat meegesleurd wordt door de regen! Gelukkig lag het gebied waar we stonden wat hoger zodat het water naar beneden kon stromen. Na 1 1/2 uur besloten wij toch maar onze stouten schoenen aan te trekken en met onze poncho's aan terug naar het hotel gereden. Terug in Ubud was de regen bijna opgehouden. En ondanks de regen hebben wij toch weer genoten van een heerlijke dag.

Filmpjes:

Offeren in Ubud:

Een tropisch regenbuitje:

Met z'n allen offers aan het maken:

1. Thea:
    15 maart 2015
    Ben benieuwd naar de foto's die je waarschijnlijk gaat maken van de poppen tijdens de ceremonie'.
    XX Thea.