Ubud - 11 maart 2015

13 maart 2015 - Ubud, Indonesië

Ubud

We laten Sidemen achter ons en daarmee ook het koelere weer. Als we onder aan de berg komen, valt de warmte als een deken over ons heen. En daar zullen wij ook wel weer snel aan wennen. De reis naar Ubud (33 km) is voor ons een peulenschil. Binnen vijf kwartier zijn we al op de plaats van bestemming. Het is wel een enorme overgang van het rustige Sidemen naar het drukke Ubud. Wij hebben een hotel geboekt aan de buitenkant van Ubud tussen de rijstvelden. Toch nog een beetje weg van de drukte, maar niets is minder waar. Tegenover ons hotel wordt een kolossaal hotel gebouwd waar eens een rijstveld was. Werden er tot enkele jaren terug dit soort hotels nog een eind buiten Ubud gebouwd. Door alle veranderingen binnen, Indonesië, de mensen worden gestimuleerd om opleidingen te volgen in o.a. toerisme, hotel- en restaurant wezen. Daardoor komt de mankracht voor het verbouwen van rijst in de verdrukking en komen mensen uit o.a. Java hierheen om dit gat op te vullen. Of de regering koopt de plantage van de boer, zodat het kan worden gebruikt voor het toerisme. Wat veel geld in het laadje binnen brengt.

Monkey Forest

Vanmiddag eventjes een kijkje genomen in de omgeving. Al gauw stonden wij oog in oog met de apen, die naast ons zitten in het Monkey Forest. Ze slingeren aan de electriciteiskabels, lopen als een acrobaat over deze kabels, halen de vuilnisbakken overhoop om te kijken of er misschien wat te eten valt te halen, klauteren over de daken en stelen de voor hun interessante artikelen uit de winkels. Als je er langs loopt, moet je goed opletten of ze niet in de spullen van jouw geïnteresseerd zijn. Ons passeerden een man, die een grote tros bananen bij zich had. Hij wist niet hoe snel hij zich uit de voeten moest maken.

Vrouwen in Bali en gezinsleven

Het is ongelooflijk wat je vrouwen hier op hun hoofd ziet dragen. Ik sta er iedere keer weer versteld van. Vanmiddag een vrouw vastgelegd, die zware tegels op haar hoofd droeg naar een bouwplaats. Ook al verschillende keren vrouwen tegengekomen die ik weet niet hoeveel kilo cement op hun hoofd naar de bouwplek droegen. En net zo gemakkelijk allemaal. Of ze daarbij nou een heuveltje op moesten lopen of niet het ging allemaal zo soepel. Dames dat kunnen wij ook! Nog eventjes een paar keer trainen bij Duno in Doorwerth.

Vrouwen hebben vaak een eigen inkomen en zijn verantwoordelijk voor het huishouden en de varkens en werken mee op de sawah’s en akkers. Ze bemoeien zich ook met de momenten in het gezinsleven die belangrijk of magisch worden geacht; geboorten, het eerste knippen van de nagels en haren van een kind, het vijlen van tanden en doorboren van oorlellen, huwelijk en de dood. Vrouwen dragen lasten van wel 30 kilo en 1 – 1,5 meter hoog op hun hoofd, terwijl de mannen er achteraan lopen met alleen hun ‘parang’. Een Balinees meisje leert wel 40 kokosnoten, stapels fruit of grote waterkruiken op haar hoofd te torsen terwijl ze op een fiets over een hobbelige landweg rijdt. Vrouwen ontluizen elkaar en hun kinderen als een sociaal gebeuren en een bevestiging van de familieliefde. Balinese vrouwen dragen bh’s zoals westerse vrouwen bikinitopjes dragen. Ongetrouwde meisjes hebben vaak een losse lok over hun schouder met een gonjer (bloem) erin.

Filmpjes:

Boer op rijstveld aan het werk:

Eendenhoeder in rijstveld Ubud:

1. Leo:
    13 maart 2015
    Leuke fimpjes, ik heb die van crematie ook gezien!
  2. Leo:
    13 maart 2015
    Leuke filmpjes, ik die van crematie ook gezien.
  3. Anke:
    Hoi Ellen en Wim,

Het leukste van al de reisverhalen vind ik dat jullie er zo ontzettend van genieten! Ga zo door! Hoe is het met de oorontsteking van Wim...ik hoop dat die nu helemaal over is!?
    Liefs, Anke
  4. Willy:
    14 maart 2015
    Ha Ellen Wim , wat heerlijk dat jullie zo genieten.
    Ubud, heerlijk, zou er zo weer willen zijn. Ga beslist eens King prawns eten bij restaurant Ibu Rai. Of heerlijke Indonesische tapas bij restaurant Nomad. Een aanrader.
    Veel plezier nog
  5. Thea:
    15 maart 2015
    Ik had dit verslag al gelezen en gereageerd, heb je dat niet ontvangen?