Ubud - 10 maart 2015

10 maart 2015 - Ubud, Indonesië

Gisteren schreef ik jullie nog over die boerin die de hele dag staat te krijsen, om de rijst vogels te verjagen. Net las ik onderstaand stukje over de rijst vogels. Had ze zeker nog niet gelezen. Ik zal het haar wel emailen. Blijkt niets te hebben geholpen. Ik stuur de postduif er wel op af. Als die dan maar niet wordt weggejaagd.

Rijstvogels (Padda oryzivora)
Enkele honderden jaren geleden was de rijstvogel een eilandbewoner, die alleen op Java en Bali leefde. Tegenwoordig voelt deze fraaie prachtvink zich overal in Azië thuis. Oorspronkelijk voedde de vogel zich met wilde rijst, maar daar laat hij het niet meer bij. Zij eten allerlei zaden, maar ook etensresten. Alleen tijdens de rijst-oogsten herinneren zij zich hun basis voeding en strijken in zwermen neer in de sawa’s. Ze zijn totaal niet onder de indruk van vogelverschrikkers, het geschreeuw van mensen of andere pogingen om hen te verdrijven.  De boeren daar beschouwen de rijstvogel even schadelijk als bij ons de mus omdat hij de oogst zou plunderen. Hij heeft zich goed verspreid en nestelt in de onmiddellijke omgeving van de mensen, in de steden, onder de daken van huizen, in parken en schuren.

Creativiteit
Vanmiddag liepen we bij een hotel hier aan de overkant binnen. Men is hier overal aan het bouwen en renoveren. Daar werden de kamers ook gerenoveerd en men was een pad aan het maken met zelf gemaakte betontegels (zie filmpje). Een ontzettend werk waar heel veel tijd in gaat zitten, maar arbeidskracht kost hier (nog) niets.

Visum
Ik kreeg een aantal vragen waarom wij het visum hier moesten verlengen. Ik kan je zeggen dat je dat niet voor je plezier doet. Wij hebben onze vakantie plannen daar ook voor moeten aanpassen. 1 Advies als je naar Bali gaat, ga dan voor maximaal 2 maanden want dan bespaar je al die ellende. Ach andere Aziatische landen zijn ook mooi nietwaar! Nee het schijnt dat onze vriend Jan Peter Balkenende een keer ruzie heeft gemaakt met de regering (Heb ik horen zeggen hier). Je kunt geen visum krijgen langer dan maximaal 60 dagen. Daarna ben je verplicht om naar Imigrasi Kantor te gaan. Ook als je hier woont, moet je naar het Imigrasi Kantor. Ook al denk je dan neem ik een bemiddelingsbureau kan dat nog wel eens verkeerd uitpakken, want ze zijn hier zo corrupt als ik weet niet wat. Wij spraken 2 Nederlanders, die hier woonden, die wachtten al 2 maanden op hun paspoort.

Tirttaganga
Vandaag naar het water paleis van Tirttaganga geweest. Wat je onderweg dan niet allemaal tegenkomt. Het blijft 1 grote film. Sowieso rijden wij tussen de prachtig lichtgroene rijstvelden. 's Ochtends zie je dan overal verspreid langs de waterkant, aan de bomen en in rijstvelden die prachtige kleurrijke kleding liggen te drogen in de zon nadat ze gewassen hebben. Het wassen gebeurt hier nog heel veel in de slootjes aan de kant van de weg, rivier of iets dergelijks. Veel mensen hebben nog geen stromend water thuis. Ook bestaat de mogelijkheid om je kleren elders te laten wassen, maar ja daar moet je wel geld voor hebben. Wij laten onze kleren hier regelmatig wassen. Op de ene plek gebeurt dit per kg, de meer commerciële plekken rekenen per stuk. Over het algemeen zijn wij wel € 1,00 voor een volle plastic tas kwijt. Met een dag heb je de kleding alweer terug. Soms een andere kleur, want dan hebben ze extra goed gewassen.
Als je zo het binnenland doorrijdt, kom je vaak mensen tegen, die met bossen hout, wat ze gesprokkeld hebben, op het hoofd lopen. Prachtig gezicht. Je zou overal wel willen stoppen om een foto te maken, maar ja dan schiet je reis ook niet op. Ook prachtige stukken hardhout liggen langs de kant van de weg, daarvoor hoeven ze niet voor langs de Karwei. Als je ook ziet hoe ze dat zagen. Als ze een boom omhalen, worden er meteen kaarsrechte planken van gezaagd. Ook vind je veel bamboe langs de kant van de weg, maar daar wil ik nog een apart onderwerp aan wijden als ik daar nog tijd voor heb. Vanmiddag kwamen we een mannetje tegen, die had Wim al eerder op de fiets gezien, met een brandende barbecue op zijn hoofd. De saté had hij apart in een tasje bij zich (zie foto). Ja zo kan ik nog uren doorgaan. Maar ja, dan heb ik jullie nog niets verteld over het water paleis. We hebben een gids genomen, die ons rondleidde door dit mooie park wat midden tussen de rijstvelden ligt. Het paleis van Tirtagangga is gebouwd door de koning van Karangasem Amlapurian 1937-1947. De koning met zijn 10 haremvrouwen en zijn familie gebruikten het waterpaleis om te rusten en te relaxen. Nu wordt het door de lokale bevolking gebruikt om te douchen en te zwemmen. Er staat nu alleen nog een klein gebouw onder de banyan boom. Het grondwater bij het paleis, dat heilig water is, mag alleen worden gebruikt voor tempelfestivals of voor ceremonies met heilig Rijasa water. Dit heilige water komt uit de grond onder de Rijasa boom. Er zijn op verschillende plekken heilig water die een verschillende betekenis hebben zoals heilig water voor lichaam en geest. Tevens is het mogelijk dat toeristen kunnen zwemmen en relaxen in dit mooie waterpaleis Tirtaganga met de mooide beelden en waterpartijen met koikarpers. Wij hebben koikarpers zien zwemmen van wel 1 meter lang. Er wordt gezegd dat dit komt, omdat er continue vers water instroomt. De koning waartoe dit paleis behoorde had nog 2 andere water paleizen o.a. in Ujung. Vroeger bestond Bali uit 8 koninkrijken, die zijn opgeheven toen Indonesië een republiek werd in 1945.

Internet
Het kan soms zijn als jullie snel zijn, dat er nog geen foto's/filmpjes zijn toegevoegd. Het internet is hier erg traag. Het verslag schrijf ik op mijn tablet en de foto's voeg ik daarna toe via mijn smartphone waar ze op staan. Dus mocht je deze gemist hebben, kun je nog wel even terugblikken.

Afstanden Bali
Marie Louise, alles is goed te bereizen met de scooter in Bali. Het eiland is 145 km lang en maximaal 85 km breed. Oppervlakte: 5561 km2.

Filmpjes:
Cementsteen maken in Bali

Overzicht water paleis Tirttaganga: http://youtu.be/ALo9vqRy-FA

Uitzicht vanaf ons terras bij Sawah Indah Sidemen: http://youtu.be/Q1OQMsTA3lI

1. Rondreis Duitsland:
    10 maart 2015
    Mooi verhaal. Onlangs ook een rondreis gemaakt op Bali echt een prachtige bestemming met zeer vriendelijke bevolking. Zou willen dat ik er een half jaar lang zou kunnen verblijven.
  2. José:
    10 maart 2015
    Leuke foto van jullie. De sarong staat je goed, Ellen. Het past helemaal in de sfeer van Bali.