Sidemen - 25 maart 2015

25 maart 2015 - Sidemen, Indonesië

De laatste dagen in Sidemen

Vanmorgen onder de douche realiseerde ik me dat onze reis bijna voorbij is. Wel heel vreemd hoor als je 3 maanden hier zo rondreist als wij. Alle typische geuren van het land, de prachtige natuur, de bijzondere kleuren, de heerlijke warmte (is ons absoluut niet tegengevallen om in de regenperiode op Bali te verblijven). Het kruipt door al je aderen.

Vandaag nog voor de laatste dag de binnenlanden van Sidemen doorgereden. Dan zie je nog heel veel armoe, maar voor hen schijnt wel elke dag de zon. Dat zie je toch af aan de mensen. Ze zijn over het algemeen erg vrolijk, ondanks de armoe waarin ze nog leven. Er is hier nog genoeg te doen om het land financieel op een zelfde peil te krijgen.

Vanmiddag hebben we een tegelbedrijfje bezocht. De eigenaar is een Balinees, die met een Nederlandse is getrouwd. Het bedrijfje had 9 werknemers en men maakte handmatig per dag 5 m2 aan tegels. Het totale procedé duurde 5 dagen, voor dat ze klaar waren. Ze hadden klanten in o.a. Australië, Japan en natuurlijk Indonesië. De mensen kregen per maand 5 vrije dagen en werkte 8 uur/dag. Op zaterdag en zondag wordt er ook gewoon gewerkt. Het ziet er prachtig uit zo'n handgemaakte tegel en ze hadden ook nog de mogelijkheid de tegels met allerlei patroontjes te maken. Bij ons zou dit onbetaalbaar worden, maar hier stelt het dagloon gelukkig nog niet zo veel voor.

Ook bij ons hotel is ontzettend veel jong personeel. Zo wordt het werk en de verdiensten in elk geval over veel mensen verdeeld en heeft iedereen een klein beetje.

Wij hebben afgelopen tijd allemaal leuke filmpjes (zie hieronder) over het tot stand komen van de rijst gemaakt. Het is niet te geloven hoeveel tijd hiermee gemoeid gaat. En het is dan ook onbegrijpelijk dat de rijst zo weinig geld opbrengt.

Kastensysteem

Ik zou ook nog iets vertellen over hoe men bij de geboorte de namen bepaald. Hier hoeft men niet lang na te denken over de keuze hiervan. Dit is al bepaald door de kaste waaruit je komt.

Het hindoeïstische kastensysteem maakt nog steeds een wezenlijk deel uit van het leven op Bali. Het kastensysteem op Bali bestaat uit vier kasten, de zogenaamde Varna's:

Brahmana – de kaste van de priesters (de naam van de persoon begint met Ida Bagus (m) / Ida Ayu (v))

Ksatria - kaste van de koningen en de adel (de naam van de persoon begint met Anak Agung, of Cokorda / Tjokorde Gde voor mannen en Tjokorde Istri voor vrouwen)

Wesia – de kaste van de handelaren (de naam van de persoon begint met   I Gusti)

Sudra – de kaste van de man in de straat (90% van de Balinezen)

Aan iemands naam is zodoende te horen van welke kaste hij komt. Het is niet meer zo dat de kaste het beroep bepaalt. De uitzondering hierop is Brahmana, de pendanda ((hoge-)priester) kan alleen uit deze kaste afkomstig zijn. Op Bali is het gewoonte om de kinderen uit de Sudra-kaste volgens een bepaalde volgorde namen te geven.

Het eerste kind krijgt de naam Wayan, Gede (man) of Putu,

het tweede Made, Nengah of Kadek,

het derde Nyoman of Komang en

de vierde Ketut.

Daarna begint het weer opnieuw. Het vijfde, zesde, zevende achtste en negende heten dus achtereenvolgens weer Wayan, Made, Nyoman, Ketut en weer Wayan.

Filmpjes:

Boer op rijstveld aan het werk:
Eendenhoeder in rijstveld Ubud:
Nieuwste techniek ipv karbouwen:
De rijst wordt geoogst:

1. Margreet brink:
    25 maart 2015
    Ik heb gesmuld van je mooie verhalen,heel knap van je om het steeds maar weer op te "schrijven".Maar ik vind het ook leuk om jullie weer te zien in levende lijve.
  2. Thea:
    25 maart 2015
    Wat hebben jullie ondanks de reisverhalen on line veel te vertellen als jullie weer terug zijn. Goede reis zaterdag !
    XX Thea
  3. Tineke en Ernst:
    25 maart 2015
    Wat een leuk verhaal.Maar vroeger was er in nederland ook een soort kastensysteem, b.v.de gildebedrijven of dat je vernoemd werd naar het beroep van je vader.
    Gelukkig komen jullie weer gauw naar huis.Een fijne terug reis en geniet van deze laatste dagen.

Een zonnige groet van Tineke.
  4. Marianne:
    25 maart 2015
    wij wensen jullie een veilige thuisreis. We zullen zorgen dat de NTKC campings weer up to date zijn ( 2 van de 3 hier in de buurt zijn klaar, de 3e komt dit weekend. Kunnen jullie een beetje afkicken en weer wennen aan het mooie Nederland.
    Tot binnenkort!.
    Groet
    Marianne en Hans
  5. Rien en Yvonne:
    26 maart 2015
    Leuk om zo op de hoogte te blijven van jullie activiteiten in een land dat ik heel goed ken. Veel herkenbare situaties gelezen.
    Ik ben nu in Ghana en mocht je nog een nieuwe reisbestemming zoeken dan kan ik je dit land van harte aanbevelen. Maar daar hebben we het nog wel een keer over.
    Goede thuisreis, we komen beiden bijna tegelijk aan, en tot ziens.
    Rien