Sidemen - 4 februari 2015

4 februari 2015 - Sidemen, Indonesië

Padangbai

Vandaag nemen we jullie mee naar Padangbai en onderweg mochten wij plaatjes schieten van een bruiloft ceremonie.

Padangbai is een plaats waar de mensen komen om te duiken of om de oversteek te maken naar Lombok of de Gili Islands. Jaren terug zijn wij daar al eens geweest (echt een bounty island), maar tegenwoordig wordt het overspoeld met toeristen. Dus hebben we besloten om dit over te slaan. Wel zaten wij eraan te denken om een aantal nachten te boeken in Padangbai, maar als wij zien hoe onbeschoft ze daar met toeristen omgaan, is de lol er gauw van af. Wij wilden voor 5 nachten ergens boeken en vroegen of wij de kamers konden zien. Toen kregen wij een vergeeld karton met plaatjes waar we uit konden kiezen. Daarna werden wij aan ons lot overgelaten. Vriendelijkheid laat er veel te wensen over. De mensen hebben meer aandacht voor de telefoon. Dus dag Padangbai.

Bruiloftsfeest ceremonie

Onderweg naar Sidemen kwamen wij weer een ceremonie tegen. Altijd interessant om te zien. Het bleek een trouwceremonie te zijn bij de tempel op het familie-erf. We werden uitgenodigd om foto's te maken tijdens deze ceremonie. Ze vinden het een eer om een Europeaan in hun midden te hebben. De bruid zag er prachtig uit met haar gouden kroon en kleurrijke kleding.

Grappig om te zien is dat niet alleen de bruid, maar ook de Balinese bruidegom volledig in de make-up gaat. Lippenstift en mascara worden zeker niet achterwege gelaten en ze zijn hier dol op een witte huid (de bruidegom ziet er daarom wat ‘bleekjes’ uit…).

Voor de trouwceremonie vindt voor de bruiloft de ceremonie van het tanden vijlen plaats. De ‘tooth filing’ ceremonie is een belangrijk religieus onderdeel van het leven en elke Balinees ondergaat dit. De voortanden worden van dierlijke scherpe uitstekels tot beschaafde menselijke maten gevijld. De ceremonie zal hen bevrijden van negatieve eigenschappen. Tanden staan symbool voor lust, hebzucht, woede, dronkenschap, verwardheid en jaloezie. Daarom is het vijlen van de voorste 6 tanden hier erg belangrijk. Het symboliseert ook de overgang van tiener naar volwassenheid.

Wij stonden vooraan bij het ceremoniële gebeuren, dat werd voltrokken door de plaatselijke (hoge)priester. In eerste instantie voelden we ons een beetje bezwaard om foto’s te maken van deze intieme familieceremonie, maar op aanmoediging van de naaste familie stonden we er al gauw met onze neus er bovenop en hebben we de kans gekregen om deze ceremonie vast te leggen.

1. Anouk:
    5 februari 2015
    Wat leuk zeg! Maar wat vijlen ze dan van de tanden? Maken ze er een andere vorm van?
  2. Alie:
    5 februari 2015
    Weer een mooi verhaal. Mooi bruidspaar.
    Hier weer wit en koud. Groetjes
  3. Janet:
    5 februari 2015
    Mooi bruidspaar! Hij lijkt me wel wat jonger dan haar. Ja ben ik ook wel benieuwd naar hoe dat vijlen van de tanden gaat. Dan rotten ze toch weg als het glazuur er af is?
    Gastvrij zijn de mensen daar. En ja veel toeristen is niet goed voor het behoud van de oude waarden. . .
    Groetjes XXX
  4. Elly:
    6 februari 2015
    Oh oh , daar zijn ze weer , met de neus vooraan! Hartstikke leuk al die ceremoniën, totaal verschillende gebeurtenissen, wanneer komt de geboorte Ellen?
    Wij sturen even een foto van nieuwe badkamer, we hebben maar 2 Boedha's geplaatst, anders vallen we zo uit de toon bij jullie.
    Nog veel ceremonie's toegewenst!
    Foto's komen via de mail
  5. Tineke en Ernst:
    8 februari 2015
    Lieve Ellen en Wim,
    Wat een bruiloften, ik begrijp het wel mensen hebben gewoon minder haast dan wij,kun je ook langer genieten vooral van de heerlijke temperatuur. Wij zitten hier maar in de kou en de regen en hopen op een beetje zonneschijn.Maar goed.Even een klein verhaaltje vanmiddag in Duitsland gespeeld met de kapel veel dikke duitsers veel bier en eten.De muziek was leuk en wij hebben goed gespeeld.Wij zijn herstellende van de griep de helft van nederland is ziek.Krijgen jullie wel bericht uit nederland je zult zien dat je niets hebt gemist.
    Ondanks de regen en de kou gaat het goed veel plezier voor jullie.Een dikke kus en een zonnige groet uit Venray.
    Tineke en Ernst.