Amed - 9 februari 2015

9 februari 2015 - Amed, Indonesië

Amed

Inmiddels hebben we Sidemen ingeruild voor Amed, maar ik wil jullie toch nog proberen een filmpje te laten zien van onze laatste accommodatie in Sidemen. Klik op onderstaande link: https://plus.google.com/photos/114406877560561662524/albums/6114410129153359441?authkey=CM31xoHt34myhQE Hier op inhakend vinden jullie het hopelijk ook interessant als ik nog iets vertel hoe de rijstvelden (sawah's in Indonesië) tot stand komen.

Sidemen

Het hooggelegen dorp Sidemen ligt in een typisch Balinese omgeving van rijstterrassen, kokospalmen en de stromende rivier de Unda, onder het dreigende profiel van de berg Gunung Agung.

Rijstvelden van Bali

Bali bestaat voor het grootste deel uit rijstvelden en plantages. Het zachte klimaat, de lokale bergmeren en de vruchtbaarheid van de grond maken het eiland zeer geschikt voor rijstwinning. De lokale eilandbewoners gebruiken trouwens al eeuwenlang dezelfde manier om de velden van water te voorzien. De structuur van het landschap is hierbij het belangrijke aandachtspunt. De rijstvelden in Bali worden opgebouwd in terrasvorm, zodat er verschillende niveaus ontstaan. Die niveauverschillen zorgen voor een uitstekende irrigatie, doordat het water van het ene veldje naar het andere stroomt. De rijst kan hierdoor goed kiemen en verder rijpen tot de oogst op de mooie, groene velden.

Padieveld

Het padieveld is een bassin wat omgeven is door een lage wal welke versterkt is met gras. Via een kleine opening in deze wal wordt irrigatiewater het bassin ingelaten. Het water kan weer weglopen via kanalen die uitkomen onder in de rivier. De algemene naam voor de verschillende soorten op traditionele wijze verbouwde rijst is Padi Bali. Dit is een grote en sterke plant met een groeicyclus van 210 dagen.

De rijstplant

Rijst groeit het beste bij een temperatuur van 24 graden Celsius en vochtige omstandigheden. De stengel wordt meer dan een meter lang en heeft een pluim met 20 tot 30 rijst korrels. Rijst heeft lange bladeren tot een meter lang.

Rijst planten
De rijst wordt gezaaid in kweekbedden. Nadat deze zaadjes ontkiemt zijn tot kleine plantjes (bibit), worden deze plantjes verhuisd naar door dijkjes omringde rijstvelden, welke constant onder water staan. De boerinnen hakken een gaatje in de grond en planten daar dan met de hand drie jonge rijstplantjes in, welke ze in een tas op hun rug hebben. Elke keer dat ze dus planten moeten ze diep voorover buigen.

Rijst en vogels

De rijst gaat bloeien met witte bloempjes: Daarna ontstaan de nog onrijpe rijstkorrels en komen de vogels, zoals de mooie rijstvogels. Deze moeten dus verjaagd worden, wat vaak door kinderen wordt gedaan.

Rijst oogst

Wanneer de rijst geel begint te kleuren, laat de boer zijn rijstveld langzaam opdrogen en wordt de rijst geoogst.
Het water in de sawah stroomt weg door een gat in de dijk, het veldje valt droog: de rijst kan geoogst worden door de rijst vlak bij de grond af te snijden.
Om de rijstkorrels uit de aren te krijgen, worden de halmen op een plank geslagen, waarbij een net ervoor zorgt dat ze opgevangen en verzameld worden. Dit gebeurt allemaal met de hand én meestal door vrouwen.
Het dorsen is vrouwenwerk, de rest doen de mannen.

De lokale bevolking draagt de geoogste rijst op hun hoofd of soms in pakken gebonden op hun brommertjes naar huis.

Amed buitengebied

Ondertussen zijn we op ons scootertje dwars door de rijstvelden en de negerij naar Amed gereden. Was wel weer een heel bijzondere ervaring. In het binnenland hebben ze nl. nog nooit van richtingaanwijzings borden gehoord. Dus door veel vragen kom je er toch wel.

1. Thea:
    9 februari 2015
    Mag je die scooter overal mee naar toe nemen?
    Jullie zijn echte avonturiers, van de ene locatie naar de andere, bevalt deze goed?
    XX Thea
  2. Alice Evers:
    Hallo Wim en Ellen,
    Wat maken jullie toch veel mee.
    Heerlijk al deze verhalen en leerzaam voor ons.
    Geniet nog maar even en rij voorzichtig.
    Veel liefs,
    Alice Evers
  3. Gerda:
    Hoi Ellen en Wim
    Rijstvelden, ceremonies enz. ik zie mijn vakantiereisjes door Vietnam en Sri Lanka zo weer voor mij en ben meteen mijn fotoboeken in gedoken om die sfeer weer te proeven. Toevallig vanmiddag heel spontaan , een familie uit Indonesië gesproken en een overvloed van verhalen over Bali enz. gehoord, zij vertelde mij wel dat de natuur in Sulawesi en Sumatra prachtig is en daarna te relaxen op Bali, altijd gaaf zulke verhalen en ontmoetingen. Blijf genieten, lekker eten, scooteren en wie weet gaan jullie nog koers richting de apen.
    (binnenlands vluchtje is toch zo gepiept) Vergeet niet dat het hier in Nederland ook goed toeven is. (zie je maar aan de foto's)
    ik geniet van jullie indrukwekkende reisverhalen en blijf genieten
    doei gerda
  4. Jeanette:
    Lieve ellen Wim,
    Het blijft genieten jullie avonturen te lezen. Wat heerlijk relaxed als je zoveel tijd hebt. Zo leer je zo'n land toch heel anders kennen. Blijf maar veel schrijven en foto's maken dan kunnen wij ook mee genieten. Wat ontzettend gaaf dat jullie alles per scooter doen. Wat een avontuur. Genieten jullie nog lekker van het heerlijke eten, de prachtige natuur, de massage en de mensen. Heel veel plezier. Veel liefs jeanette