Amed - 13 februari 2015

14 februari 2015 - Amed, Indonesië

Ujung

Vandaag is het vrijdag de 13e, maar goed dat wij niet bijgelovig zijn want anders hadden we thuis moeten blijven. We hebben besloten vandaag naar Ujung op de scooter te gaan. Daar schijnt een heel mooi water paleis te zijn. Het plaatsje ligt 27 km ten zuiden van Amed waar we momenteel verblijven.

De accommodatie hier valt een beetje tegen na al die prachtige accommodaties hiervoor (dat is ook het nadeel als je via internet reserveert). Amed is bekend van het snorkelen en duiken.Tot nu toe hebben we alleen nog gezwommen in ons privé zwembad. De accommodatie hier heeft slechts 3 bungalows in een tropische tuin, waarvan er slechts 1 bezet is. Vanaf zondag zitten wij weer op een mooie accommodatie aan het strand. De stranden bestaan hier in tegenstelling tot onze prachtige gele stranden uit zwart zand. Ik moet je wel zeggen dat dat toch vreemd overkomt. Wij kunnen straks praktisch voor onze bungalow snorkelen.

Op dit moment is het duidelijk laagseizoen. Veel accommodaties staan leeg en dan te weten dat er nog overal gebouwd wordt. Je kunt nu dus wel goed onderhandelen over de prijs.

Ook in de restaurants ben je vaak de enige gast. Heel veel personeel hangt danook maar te hangen de hele dag.

Nu weer terug naar onze reis vandaag. We hebben een keuze gemaakt, dat wij op de heenweg via de kust zouden rijden. Het is hier nogal bergachtig dus we zijn benieuwd hoe het allemaal zal gaan. Als we de lintbebouwing een beetje zijn uitgereden, komen wij al gauw bij het authentieke Bali. Zeer primitieve hutjes met af en toe wat "winkeltjes" voor o.a. de lokale bevolking. Het zal niet lang meer duren, voordat ook hier het massa toerisme toeslaat. Overal zie je al villa's en hotelaccommodaties gebouwd worden. Dankzij internet wordt ook Bali een stuk toegankelijker. Wat overigens niet altijd positief uitpakt.

De slingerende kustweg met grote hoogte verschillen is erg rustig. Af en toe zien wij onderaan de strandjes de vele prauwen liggen van de vissers. Als wij daarna door het dorpje rijden, zijn de vissers druk in de weer met hun vangst. De vis in de grote manden met ijs, wordt gesorteerd in kleinere manden of piepschuime boxen.

Rond 12 uur komen ons op een gegeven moment heel veel schoolkinderen op hun scooter tegemoet rijden. Kinderen worden hier al vanaf jongs af aan door de ouders meegenomen op de scooter. Het is hier heel normaal om op een bromfiets ouders met 2 kleine kinderen te zien rijden. Ook zie je regelmatig kinderen niet ouder dan 8 jaar met z'n tweeën op een scootertje rijden.

De schoolkinderen, die ons tegemoetkomen rijden, hebben allemaal bruine school kleding aan. Het valt ons op dat hier alle schoolgaande meisjes 2 lange zwarte vlechten hebben met een rode strik aan het eind. De kinderen zijn allemaal even vriendelijk en steken hun hand uit om je gedag te zeggen.

We hebben nog ongeveer een 1/2 uur te gaan en zien voor ons al dreigende wolken aankomen. Niet lang daarna begint het inderdaad flink te regenen. Gelukkig hebben wij nog poncho's van een van onze vorige reizen naar Thailand (Phuket) overgehouden en meegenomen. Dit is na ruim 6 weken, dat we zo'n bui krijgen. Dus de regenperiode valt reuze mee.

Als wij bij het water paleis aankomen besluiten wij maar eerst een hapje te gaan eten. Misschien hebben we dan geluk dat straks de bui over is. En inderdaad het lijkt droog te worden, alhoewel het nog steeds rommelt. Dus wij trekken onze stoute schoenen maar aan. We zijn nog geen 5 minuten aan het wandelen en begint het toch weer te regenen. Jammer dan, maar ondanks de regen blijft de temperatuur lekker.

Het waterpaleis dateert uit het begin van de twintigste eeuw en is gesticht door de laatste koninklijke heerser van Bali. De ligging is spectaculair, tussen de heilige berg Gunung Agung en de zee in, omgeven door rijstvelden! Het is een ruim opgezet doch overzichtelijk complex vol mooie bouwsels en bruggetjes omgeven door (uiteraard) water, groen en Balinese beelden. Het geheel doet denken aan een goed verzorgde tuin waar je aangenaam kunt wandelen.
Letterlijk en figuurlijk hoogtepunt is de voormalige entree van het paleis, nu een romantische ruïne zonder dak maar nog steeds majesteitelijk. Door de open poortbogen heen heb je daar een weids uitzicht op het paleiscomplex beneden je, met aan de ene kant de mysterieuze Gunung Agung die immer in nevelen gehuld lijkt en aan de andere kant de blauwe zee die vrijwel direct achter het paleiscomplex begint.
Doordat er weinig toeristen komen en de ligging tamelijk afgelegen is, heerst er een rust die de romantiek van het terrein versterkt. Echt een prachtig stukje Bali!

Wij gaan terug via de andere kant van de berg. Erg jammer dat het nog steeds regent, want nu rijden we tussen de prachtige rijstvelden door. De rijstvelden waar we langs komen zijn erg kleurrijk door alle gekleurde vlaggen die over het hele veld verspreid staan om de vogels te verjagen nu de rijst bijna geoogst kan worden.

We zijn bijna in Amed als het weer droog is, maar ondanks de regen hebben wij een heerlijke dag gehad.

1. Thea:
    14 februari 2015
    Wat een mooi waterpaleis, het oogt niet als een ruïne .
    XX The
  2. Anke:
    14 februari 2015
    Hoi Ellen en Wim,

Het is hier vandaag de eerste dag die voelt als voorjaar; heerlijke blauwe lucht, zon....het is al veel langer licht....heerlijk! Wat leuk om te lezen dat jullie het nog steeds naar jullie zin hebben op Bali. En die regen...tja, dat hoort erbij. Vandaar dat het zo mooi groen is overal....en een heerlijk temperatuurtje...heerlijk hoor. Geniet ervan! xxx Anke en Gert
  3. Mijke:
    16 februari 2015
    He Wim en El,
    Wat een prachtige plek inderdaad, heel sfeervol en schitterend. Leuk om zo een klein beetje mee te reizen en de sfeer te voelen die jullie beschrijven. Zo te lezen genieten jullie volop en ja een buitje af en toe maakt niet zoveel uit als het maar lekker is qua temperatuur!
    Veel plezier nog! Liefs xx
  4. Rien en Yvonne:
    16 februari 2015
    Hoi Ellen en Wim,
    Leuk dat jullie het nog steeds goed naar de zin hebben. Hier is het mooi (winter)weer. Nou ja, winter. Zoals het in de regentijd niet altijd regent, is het in de wintertijd niet altijd winter.
    Maar bij een waterpaleis hoort regenwater vinden wij. Gaan jullie nog helemaal naar de noordkant van het eiland? Ik heb gehoord dat je bij Lovina Beach goed kunt duiken en snorkelen en dat je daar zelfs met dolfijnen kunt zwemmen.
    Veel plezier nog.
    Yvonne en Rien
  5. Andrea:
    17 februari 2015
    Wat ziet het er toch schitterend uit, genietse!!!!