Sanur - 19 februari 2015

20 februari 2015 - Sanur, Indonesië

Laatste dag Amed

Morgen gaan we met ons scootertje terug naar Sanur (88km) om ons visum te verlengen. Ik heb toe nog maar weinig verteld over Amed. Amed is beroemd om zijn stranden, omzoomd met traditionele outrigger vissersboten (boten met aan de zijkanten één of meerdere drijvers).  Als je tussen deze prauwen en rieten hutjes op het strand ligt heb je zicht op het eiland Lombok. Het strand bestaat uit grof vulkanisch zwarte kiezel, maar hoe verder je van de vulkaan Gunung Anung afgaat verandert het in grijs/bruin zand. Amed is ideaal voor mensen die de massa willen vermijden.  De plaats bestaat uit een lange kuststrook van vissersdorpen. Deze strook loopt van het dorp Cucik ongeveer 14 km naar het oosten, waarin de zeven dorpen liggen: Amed, Jemeluk, Bunutan, Lipah, Selang, Banyuning en Aas. Het tempo van het leven is hier traag.  Wel heel relaxed overigens.
Het kustlandschap is heel mooi en dat maakt Amed de perfecte plek voor een ontspannen vakantie op Bali.
Amed is de meest recente ontwikkeling van het toerisme op Bali. Er werd pas in 2000 asfalt op de wegen naar deze streek gelegd. Telefoonlijnen werden in 2003 aangelegd en het duurde tot 2007 voor een brug werd gebouwd over een deel van de hoofdweg. De vorige brug werd regelmatig weggespoeld tijdens het regenseizoen.

De bevolking van streek van Amed leeft van de visvangst (oa. tonijn, barracuda, mahi-mahi) zoutwinning en het toerisme. Het ontbreken van de op toerisme gebaseerde inkomsten, de afgelegen natuur en barre omstandigheden voor de landbouw, betekende dat dit één van de armste gebieden op Bali was. Samen met de recente ontwikkeling van het toerisme, heeft dit gebied een lange weg afgelegd om de algemene levensstandaard, gezondheid en onderwijs te verbeteren.
Zoutwinning is tegenwoordig een afnemende, maar nog steeds belangrijke industrie in dit gebied. Als je langs de kustweg rijdt, zie je bij de dorpen de grote, droge zoutpannen met een korst van zoutkristallen. Die kleine doosjes van gastronomische Bali zoutkristallen zie je in delicatessenwinkels en speciaalzaken over de hele wereld. Zij zijn hun lange reis in deze zoutpannen begonnen.

Er worden hier wel veel nieuwe accommodaties gebouwd. Uiteindelijk heel goed voor de arme lokale bevolking. Hiermee neemt het aantal restaurantjes uiteraard ook toe. De warungs waar je meestal heerlijk kunt eten hanteren vaak nog lokale prijzen. De warungs die daarin doorslaan, worden ook vaak door de toeristen afgestraft in hun beoordeling in oa. TripAdvisor. Hierdoor worden de warungs die wel de lokale prijzen hanteren opgehemeld in de beoordelingen. Vroeger maakten we gebruik van de Lonely Planet waarin we alle informatie over ons reisdoel konden vinden. Hotel accommodaties met bijbehorende prijzen, informatie over bus/treinverbindingen, toeristische attracties en noem maar op. Ik weet nog wel dat ik in Egypte de lonely planet in de bus vergeten had en dan voelde je je echt geamputeerd. Hedentendage is er gelukkig internet en halen wij al onze informatie hier vanaf. Ook is het gemakkelijk om via internet je accommodaties van te voren te boeken via de ons bekende websites. Je gaat dan af op de beoordelingen die over zo'n accommodatie geschreven worden. De laatste plek hadden wij geboekt via booking.com en daar ook een bevestiging van ontvangen. Echter bij de accommodatie aangekomen schreven wij ons in op Wim zijn naam en kregen wij uiteindelijk een veel betere prijs. De dag daarop kwam er een mail van booking.com dat wij niet verschenen waren in de geboekte accommodatie. Dat hebben wij wel snel recht gezet. Men wilde in eerste instantie dat wij de prijs die booking.com aan ons bevestigd had zouden betalen, maar uiteindelijk deden ze toch wat water bij de wijn. Dus wij zoeken nu zelf wel onze overnachting als wij in de plaats aankomen. En volgend jaar nemen wij hier gewoon een lokale telefoonkaart wat het allemaal nog gemakkelijker maakt.

Heerlijk vanuit het restaurant van ons hotel zit ik nu aan het strand mijn verslag te schrijven. Jammer dat het internet hier niet optimaal functioneert, want anders had ik nog wat meer kunnen vertellen, maar nu hebben wij alleen internet bij het restaurant. Dus jullie houden dat in ieder geval nog te goed. Op dit moment laat Wim zich lekker masseren en ondertussen varen de vissersbootjes met de snorkelaars en duikers aan mij voorbij.

Straks maken wij nog eventjes een scooter tochtje langs de kust en hopen nog een mooie video opname te maken voor jullie, die wij dan aan het verslag kunnen toevoegen.

Het is gisteren toch niet gelukt om het verslag te versturen. Ach ja, af en toe merk je nog wel dat ze nog een beetje achter lopen. Daarom is het hier nog zo relaxed. We voelen ons na 2 weken al wel heel erg thuis. Leuke warungs ontdekt met heel lieve mensen. Gisteren kregen wij een uitnodiging om vandaag mee te gaan naar het achterland. Daar blijken de mensen nog wel heel erg arm te zijn. Wat dat betreft wordt het geld ook niet goed verdeeld. Maar goed we hebben nu in ieder geval voor volgend jaar een uitnodiging staan. Leuk vooruitzicht. De vrouw die ons hiervoor uitnodigde, Yjun, was de vroegere kokkin geweest van hotel/restaurant Tradisie waar wij logeerde en was nu voor zichzelf een warung begonnen. Heel kleinschalig. Maar ze kon heel lekker koken.

Vandaag terug naar Sanur

Vanochtend om 9 uur weggereden uit Amed. Welk leuk om al die bedrijvigheid te zien zo 's ochtends vroeg. Veel vrouwen waren op straat al druk de was aan het doen, anderen waren de hanen buiten aan het zetten, er werd vis verkocht druk op het land gewerkt. Echt er gaat geen dag voorbij dat je niet iets aparts mee maakt. En dat dit nog lang zo blijft en dat het toerisme een niet al grote stempel drukt op dit schitterende land met z'n mooie tradities.

1. Thea:
    20 februari 2015
    Heerlijk om jullie verslag te lezen terwijl het hier koud en regenachtig is.XX Thea
  2. Elly:
    21 februari 2015
    Ellen en Wim, regeren is vooruit zien, hoezo voor volgend jaar?????
    Nou jullie hebben gelijk hoor, pakken wat je pakken kan.
    Weer bedankt voor je mooie reisverslag, Ellen je kan zo bij de reisredactie werken.!!!!
    Nog heel veel plezier en hou alles recht!
  3. Margreet brink:
    21 februari 2015
    Knap van je Ellen dat je zo trouw jullie reisverhalen aan ons stuurt,ik geniet ervan!!(het hagelt nu)