Sanur - 25 februari 2015

26 februari 2015 - Sanur, Indonesië

You love Bali or you hate it. Misschien zijn jullie na al onze belevenissen ook een beetje van Bali gaan houden. Iedere keer zie je hier weer dingen gebeuren waar je inwendig hard om moet lachen.

Er wordt hier bv volop gebouwd. Die bouwwerken zullen wel voor een overeengekomen datum moeten worden opgeleverd. Hoe handig is het dan als het 's avonds donker wordt om je bromfietsje te starten en de werkzaamheden met je voorlamp bij te schijnen? Wat we ons wel eens afvragen hoe veilig de gebouwen zijn. Als je leegstaande panden soms van binnen bekijkt, ziet het er erg happiewappie uit.

We waren 3 weken hier weggeweest en plotseling zien we - waar voordat wij vertrokken alleen een groot gat was - een enorm groot cementen pand uit de grond rijzen. Vanmiddag kwamen we langs een bouwplaats waar we eventjes een filmpje van hebben gemaakt. Ongelooflijk steen voor steen worden de stenen doorgegeven vanaf beneden. Ik zal proberen het filmpje toe te voegen, als het lukt.

Van de week zagen wij ook een man 's avonds in het donker zijn zwarte auto wassen. Heel slim had hij een soort mijnwerkers lamp op zijn hoofd gezet. Dan kan je tenminste toch nog doorgaan met de geplande werkzaamheden.

Van de week waren ze hier bij het hotel bezig ramen te wassen met z'n tweeën. Hadden ze een "emmertje" met water ter grootte van een kleine pot mayonaise. Wat dat betreft moet er nog heel veel ontwikkeld worden.

Vanavond hebben we heerlijk Thais gegeten in een Warung langs de kant van de weg. Het eten was heerlijk, maar de uitlaatgassen van al die auto's was wat minder.

Tijdens het eten zagen wij een vrouw met een hondje op de treeplank van de scooter. Ze ging wat te eten halen bij de Warung en zette haar hondje op een krukje neer. Hij paste er precies op en het beestje bleef netjes zitten. Nadat ze het eten gehaald uit pakte ze het hondje weer en zette het op haar schoot en de voorpootjes van de hond op het stuur. Dat kan hier allemaal. Geen enkel inzicht van gevaar.

Corruptie

Ja ondanks dat de regering er van af wil bestaat het hier nog steeds. Gisteren hoorden we hier van iemand in ons hotel, die hier gewoond heeft, dat als je politieagent wil worden, dat je eerst 2 jaarsalarissen moet betalen, waarvoor ze een lening moeten opnemen. Nu begrijpen wij ook beter dat wij drinkgeld moesten betalen.