Sanur - 24 januari 2016 11.00 s'ochtends

24 januari 2016 - Sanur, Indonesië

Het is voor jullie nu 4 uur 's nachts. Raar idee, terwijl wij er al bijna een ochtend op hebben zitten. Nou moet ik eerlijk toegeven dat mijn nachten wat langer zijn dan die van Wim, want die ligt 's ochtends om 7 uur al in het zwembad, terwijl ik me nog een keertje omdraai in bed. Af en toe wordt ik heel vroeg wel eens wakker van de bonte kakofonie van alle vogels. Wat me is opgevallen dat om 7 uur ' s avonds de krekels op eens van zich laten horen, die willen zich dan ook eventjes roeren.

Wij verblijven de 1e 17 dagen weer in het Kolonial House. Dat hebben we uitgekozen, omdat wij hier de Australian Open kunnen volgen. Het is een heerlijk kleinschalig  hotel (9 kamers) en 2 zwembaden. Elke dag zwemmen we minstens een halfuur. En verder geen mens in het zwembad. Geen enkele moeite met dat warme weer (31 graden). Ondanks dat het weerbericht elke dag regen aangeeft, hebben wij tot nu toe weinig regen gehad (dit is niet goed voor de rijstoogst). Af en toe als we net uit eten willen gaan, begint het te regenen. En dan moeten we onze plannen omgooien en maken een keuze voor de warung hierin de buurt. Gisteren zijn we uit eten geweest met Hanneke en Dick Kramer uit Nijmegen. Via mijn kapper ben ik in contact  gekomen met Hanneke. Zij gaan al jaren overwinteren  in Bali. En van haar had ik dit adres gekregen.

Het was weer thuis komen hier. De omgeving vinden wij heerlijk. Je bent al gewend hoe het er hier uitziet, waardoor we wel eens vergeten foto's te maken van toch bijzondere dingen. Ach en is het hier een rommeltje?  Ja, dat hoort ook bij het land. Ik denk als je hier voor het eerst komt je misschien wel schrikt, maar de natuur en het heerlijke eten en de vriendelijke mensen maken alles weer goed.

Wij genieten volop van ons scootertje. Het verbreedt je actieradius. Net een e-bike. Voor Wim een uitstekende  optie om optimaal te genieten van Bali. Wat het leuke hiervan is dat we pareltjes van restaurants tegen komen buiten Sanur. Ik zal foto's van deze prachtige restaurants toevoegen aan het verslag.

Oh ja, ik vergeet nog iets te vertellen. Vanaf nu zullen jullie niet meer lastig gevallen worden met reclame  in het reisverslag. Het lukte me in eerste instantie niet om met PayPal een bedrag over te maken naar reislogger om af te komen  van die vervelende reclames (slecht internet af en toe).Vandaag is dat wel gelukt.

Voor degenen die het interessant vinden een stukje over De komst van de Nederlanders op Bali.

Hoewel de Balinese rond de 10e eeuw in aanraking kwamen met Hindoeïsme, leidden ze tot de komst van de  Nederlanders het midden van de 19e eeuw een betrekkelijk  geïsoleerd  bestaan. De Nederlanders, op zoek naar de specerij eilanden, zetten in 1597 voor het eerst voet op Balinese bodem. Aangezien het eiland slechts rijst verbouwde, en geen kruidnagel  of nootmuskaat, lieten ze Bali ongemoeid.

De verovering van Bali

In de 19e eeuw echter benutte  de Nederlanders het plunderen van een scheepswerf,  volgens Balinese wet een recht van de kustbewoners, als excuus om een  groot deel van het noorden te bezetten. Ditzelfde excuus gebruikten de Nederlanders later om hun heerschappij ook over  het zuidelijk deel van het eiland te laten gelden. Het plunderen van een schip dat bij Sanur strandde, was voor de Nederlanders aanleiding 3000 zilveren dollars aan schadevergoeding van de Raja van Badung te eisen. Natuurlijk deed de Raja wat ze verwacht hadden. Hij wilde niet betalen, waarop KNIL-troepen op het strand van Sanur aan land werden gezet en oprukten naar Denpasar. Op 20 september 1906 was de strijd in het voordeel van de Nederlanders beslist. De Raja wenste zijn nederlaag niet onder ogen te zien en verkoos de puputan  (zelfmoord) boven overgave. Onder leiding van de 3 prinsen van Badung stormde de hele koninklijke  familie, bewapend met de meest kostbare krissen en  gekleed in de voorgeschreven ceremoniële gewaden op de Nederlandse  linies af. Met een gericht salvo maakte de Nederlanders een einde aan het vorstenhuis Badung.

1. Thea:
    24 januari 2016
    Wat een drama voor de Balinezen verovert te worden door barbaren want zo moeten zij ons toch gezien hebben, een heel koningshuis uitgeroeid en wij maar graaien, er is eigenlijk niet veel veranderd in de wereld, toch??
  2. Margreet brink:
    24 januari 2016
    Wat is het toch een mooi land! Wakker worden met de zang van de vogels, als je mee zingt mis je je koor ook niet.Geniet maar weer verder van het mooie Bali.Liefs Margreet.
  3. Marijcke:
    24 januari 2016
    Jullie zijn wel een stelletje levens genieters, geniet ervan!
  4. Rien en Yvonne:
    25 januari 2016
    Toen ik op de lagere school zat kregen we een boek dat heet: "Daar werd wat moois verricht". Dat 'daar' sloeg op Indonesië. Natuurlijk een schande wat daar is uitgevreten door ons, maar je moet het wel in de tijdgeest van toen zien.
    Goed dat jullie je zo vermaken. Het ultieme Zwitserleven gevoel: wat zwemmen, wat rondrijden en wat eten en drinken. Geniet er van!