Sanur - 19 januari 2015

19 januari 2015 - Sanur, Indonesië

Sanur

Vanaf nu zal ik per reisverhaal mijn blog invullen, dan heb ik straks ook de mogelijkheid om het overzichtelijker in zijn totaliteit uit te printen met de bijbehorende foto's van de betreffende momenten. Het was eventjes een werk om het allemaal aan te passen, maar ik heb er een beter gevoel bij.

Vandaag kennis gemaakt met onze buren. Zij kwam uit La Re-Union (een  Frans eiland in Afrika ten oosten van Madagascar en ten westen van Mauritius met 841.000 inwoners) wat ligt in Indische oceaan. Zij heeft samen met haar man (Amerikaan) een contract voor 3 jaar bij een parelkweker, waarin zij verantwoordelijk zijn voor de begeleiding en de kwaliteit van het kweken van parels. Om parels te kweken worden de oesters eerst geopereerd, waarbij een bolletje van parelmoer samen met een stukje mantel van een donor oester in het lichaam van die oester wordt gestopt. De oesters worden in speciale manden geplaatst en gaan terug de zee in. Afhankelijk van de locatie en de soort oester begint de langzame groei (de afzetting van parelmoer). Het kan wel 2-5 jaar duren voordat een volledige parel is gevormd in de oester. Zij heeft marin biology gestudeerd en hij genetica. Een mooie job in een schitterend land.

The night of Siwa

Vandaag is het een bijzondere dag voor de Hindoes. Het is Siwaratri Day. Deze dag wordt altijd gevierd 1 dag voor Tilem Sasih Kepitu, de volle maan van de 7e maand van de Balinese Saka Moon kalender. Meestal valt deze dag in januari.  Vanaf zonsondergang tot zonsopgang wordt er gebeden en geofferd bij de familie tempel. Gevolgd door een stilte van 12 uur, gedurende 24 uur geen eten en drinken en gedurende 36 uur lang meditatie. Daarna mag men pas gaan slapen.

Het was op straat dan ook helemaal uitgestorven. Heel bijzonder.