Sanur - 21 januari 2015

21 januari 2015 - Sanur, Indonesië

Denpasar

Isabelle kwam ons om 10.00 uur halen vanochtend. Isabelle en haar man wonen inmiddels 9 jaar in Sanur. Begonnen met het geven van duiklessen en als je het dan goed bevalt ga je eens om je heen kijken en zo zijn in Sanur blijven hangen. Buitenlanders die hier vertoeven - zonder dat ze worden uitgezonden - krijgen veel kosten voor hun kiezen. Zij hebben een hospitaal verzekering (€ 3.000/jaar). Gaan dan ook altijd rechtstreeks naar het ziekenhuis en niet eerst naar een huisarts. Mocht er iets ernstigs aan de hand zijn dan worden ze naar Singapore overgebracht. Het onderwijs van hun 2 kleine kinderen kost € 7.000/jaar. Haar man heeft een goeie baan. Hij heeft de contacten met gidsen en hotels in Indonesië en de touroperators. Alle touroperators zijn verplicht gebruik te maken van zo'n organisatie. De onderhandelingen met hotels en gidsen zijn dus door Indonesië geregeld. Verder proberen ze ook regelmatig nieuwe tours aan te bieden om het zo aantrekkelijk mogelijk te maken.

Isabelle gaat regelmatig stoffen kopen aan de Jalan Sulawesi in Den pasar. En ze heeft ons uitgenodigd om mee te gaan. Eerst gaan we nog eventjes langs haar huis om wat op te halen. We worden voorgesteld aan de nanny en de poetsvrouw. We mogen het huis overal bekijken. Het is een houten woning met vide, wat veel ruimte geeft. Alle kamers zijn beneden gesitueerd. Heerlijk zwembad en compleet vrij.

Het huis wordt gehuurd en af en toe verhuurd door Air B&B.

Na koffie gedronken te hebben op naar Den pasar. Ze woont er niet echt heel ver vandaan. In het begin moest ze wel echt wennen om te rijden in die stad waar links en rechts de auto's en scooters passeren. Eerst eventjes naar een winkel waar ze gigantisch veel kunstbloemen hadden. Haar dochtertje is volgende week jarig en dan vond ze het leuk haar stoel mooi op te sieren met bloemen. Daarna door naar de stoffenwinkels (3 km achter elkaar). Leuke en mooie stoffen uit Java. We zijn wat winkeltjes in en uit gelopen en zijn goed geslaagd. Isabelle stuurt me nog een adres van een naaister door en dan kan ik weer tegen. Nog eventjes gekeken in een heel mooie souvenirshop waar ik een mooi blauw kettinkje scoorde. En toen was het weer tijd om naar huis te gaan. Isabelle heeft ons bij onze warung afgezet en thuis aangekomen hebben we een heerlijke duik in het zwembad genomen. Het was weer een fijne dag.

1. Marie-Louise:
    21 januari 2015
    Hoi Ellen en Wim,
    Jullie zijn zo enthousiast dat jullie daar ook nog wel een keer je eigen B&B gaan beginnen. En wat betreft die stoffen: daar zou ik dus helemaal "hebberig" van worden en geen keuzes kunnen maken. Hé El: ik heb nog een goede suggestie voor je. Als je die naaister nou gevonden hebt, ga dan ook meteen lessen bij haar volgen; kan je met al die extra lappen thuis je eigen sarong maken en heb je er weer een nieuwe hobby bij! Sta je ook vooraan links op de foto? Ja? Dan moet je de volgende keer wel in de camera kijken hoor!
    Stuur je binnenkort ook een "kiekje" van jullie beiden: dan kunnen we zien hoe goed jullie er uitzien (ga ik in ieder geval wel vanuit).
    Nou, de eerste 3 weken zitten erop: dus nog 1 week in dit hotel en waar gaat dan de reis naar toe?
    Wij lezen het vast wel binnenkort. Dikke Kus, ML
  2. Elly:
    21 januari 2015
    Parels, Buddha to Buddha, blauw kettingtje, wat is het volgende sieraad, ik zou denken Wim doe maar een diamantje!
    Vooralsnog hebben jullie het reuze naar de zin, Ellen loopt volgens mij de hele dag te kraaien van plezier, ik zie het al voor me! Fijn dat het is zoals het is, geniet ervan én dat lukt wel zo te zien en te horen,
    Gr. Rob en elly