Sanur - 30 januari 2015

30 januari 2015 - Sanur, Indonesië

Australian Open

Wij hebben een week vakantie genomen vandaar dat jullie niets meer van ons gehoord hebben. En tijdens een vakantie ben je weleens de dagen kwijt. Dat overkwam mij afgelopen maandag. Vroeg opgestaan om de crematie ceremonie niet te missen, kwam op een gegeven moment de hotelmanager er aan en vroeg ons of wij de ceremonie nog hadden bijgewoond. Wat baalde ik daarvan. Maar ja het was nu te laat. Nog stille hoop gehad deze week nog een ceremonie zou plaats vinden, maar helaas. Nu heb ik jullie al het een en ander verteld over de dood. Misschien ook interressant  om te weten hoe de rituelen bij een zwangerschap/geboorte bij de hindoes zijn.

Levensfasen

Zwangerschap/De geboorte

Zo wordt er voor een zwangere vrouw tussen de vijfde en zevende maand een ceremonie gehouden om er zeker van te zijn dat de baby goed blijft groeien. Tijdens de zwangerschap mogen de ouders hun haar niet knippen of helpen bij de reiniging van een
lijk voor een begrafenis. Bij de geboorte worden het vruchtwater, het bloed, het vet op de huid en de placenta beschouwd als catur sanak (de ‘vier broers en zussen’): de bescherm­geesten van de baby. De placenta wordt bij het huis begraven: die van jonge­tjes rechts, van meisjes links. Wanneer de baby twaalf dagen oud is, ont­hult een medium welke voorouder gereïncarneerd is. Bij de eerste grote ceremonie (na 42 dagen) krijgt de baby zijn naam en worden de­mo­nische krachten verjaagd. Hiermee komt een eind aan de ritu­ele verplichtingen van de ou­ders. Het kind mag echter pas bij de ceremonie telung bulan of tigang sasih (na drie Balinese maanden van elk 35 dagen) de aarde aanraken. Het kiest uit een waterkom een voorwerp dat symbool staat voor zijn toekomst: een munt betekent zaken en een palmblad met inscripties staat voor wetenschappelijk. Tijdens een ceremonie op het strand wordt de baby in een bootje, gemaakt van cocosnootbast, te water gelaten. Als het rustig dobbert staat dit ook garant voor een stabiel leven, maar dit is anders als het bootje op de golven heen en weer gaat.

Bij de eerste otonan (verjaardag na 210 da­gen) wordt de baby in de gemeenschap verwelkomd en zijn hoofd kaal geschoren. Vanaf zijn derde verjaardag maakt het kind deel uit van de maatschappij.

Hoe zijn wij de week door gekomen?

We hadden geluk dat we er achter kwamen, dat wij de Australia open konden ontvangen. Dus volop genoten van prachtig spannende tennis wedstrijden. Verder hadden wij onze tijd nodig om een accommodatie te vinden voor eind februari, want wij moeten het visum nog een keer verlengen en dat kan pas 7 dagen voor het visum verloopt. We hadden de keuze uit 3 locaties en hebben uiteindelijk voor Denpasar gekozen. Vandaar dat wij er met de scooter op uit zijn geweest en in  de wijde omgeving op zoek zijn gegaan naar mooie accommodaties.

Dus nog een weekje terug naar Sanur wat ons uitstekend bevalt. Verder hebben we nog wat nieuwe restaurantjes ontdekt waar we helemaal weg van zijn.

Gisteren mijn gemaakte kleding opgehaald. Het ziet er prachtig uit. Ik zal er een foto van bij doen.

Nog 2 dagen zitten we nog hier en dan vertrekken we met de scooter naar Sidemen. Ligt heel mooi tussen de rijstvelden. We hebben ons verblijf hier met 2 dagen moeten verlengen, omdat wij niet eerder in het andere hotel terecht konden. We moesten hier nog wel naar een andere kamer verhuizen, omdat onze kamer alweer verhuurd was, maar dat vonden wij geen probleem (zie filmpje). Is helaas niet gelukt te weinig memory.

Vanaf 4 uur vanmiddag hebben we voor het eerst overdag een tropische regenbui. Nou zeg maar gerust een wolkbreuk, want het houdt niet op. Straks zwemmen we nog ons bed uit.

1. Mijke:
    30 januari 2015
    Ziet eruit alsof jullie het heerlijk hebben, wat fijn! Nog volop genieten dus. Hoop dat de regen een beetje te doen is, tot nu toe lijkt het mee te vallen toch? Heel veel liefs van ons allemaal
  2. Marianne:
    30 januari 2015
    leuk hoor jullie wederwaardigheden te lezen. Ga zo door! Zitten jullie op je nieuwe adres wel op hetzelfde eiland? Ik ben benieuwd straks je nieuwe kleding te zien. Liefs, Hans en Marianne
  3. Janet:
    31 januari 2015
    Dat is toch wel heel apart, een week vakantie nemen als je op vakantie bent! :-)
    Lief jurkje hoor, staat je mooi die kleur. Moet je echt alles laten maken of verkopen ze ook wel confectiekleding?
    Wij hebben in Nepal toen ook lijkverbrandingen en de rituelen erom heen gezien. Ook daar moet er flink gespaard worden. En men gaat in die landen heel anders met het begrip dood om dan hier in het westen. In Indonesië zit echt overal een betekenis achter.
    Ben benieuwd naar jullie volgende onderkomen.
    Liefs van ons.