Sanur - 31 december 2014

31 december 2014 - Sanur, Indonesië

Op bezoek bij Rien en Yvonne Bor

Vandaag op bezoek geweest bij Rien Bor en zijn vrouw Yvonne. Zij zitten hier 18km vandaan (Mandala Desa  in Gianyar). Schitterende authentieke locatie tussen de rijstvelden. De manager van het hotel brengt ons er heen. Het was gigantisch druk op de weg, omdat veel mensen uit Jakarta naar Bali komen om hier het Oud en Nieuw te vieren. We zijn er om 11 uur. Rien komt ons ophalen samen met de eigenaresse (een Nederlandse) van het hotel. We konden meteen onze bestelling doorgeven wat we wilden drinken. Ondertussen gaan we naar de authentieke villa van Rien en zijn vrouw. Heerlijk privé met uitzicht over de rijstvelden. Onder het genot van een heerlijke kop koffie met gebak zitten we heerlijk te kletsen. Op gegeven moment vraagt Rien of wij het leuk zouden vinden om door de desa te fietsen. Na doorgegeven te hebben wat wij 's avonds wilde eten stellen wij de fietsen en gaan op pad. Eerst nog geen 5 minuten verder lopen wij naar beneden naar de rivier waar vaak gewassen wordt. Nu treffen we alleen 3 mannen, die aan het baden zijn. En even later komen er nog 2 jongens met een jerrycan om deze met bronwater (zit verstopt achter een stop)  te vullen. Na wat plaatjes geschoten te hebben, fietsen wij klimmend verder. Het werd mij op een gegeven moment te veel. Doordat ik tussen de middag niet gegeten had, werd ik niet goed en gutste het zweet van mijn hoofd. Gauw werd er in de dichtstbijzijnde warung een colaatje gehaald en een zakje chips en langzaam trok ik weer wat bij. We besloten toen maar weer richting hotel te gaan, maar niet ver van de plek waar we waren, zagen wij een heel mooi opgemaakt en aangekleed meisje staan. We werden doorgestuurd naar een plek waar een hele horde meisjes stonden. Ze wilden graag voor ons poseren. Ook een van ons moest er bij komen staan.  Wij werden uitgenodigd voor het tempelfeest 's avonds. Na heel wat mooie foto's gemaakt te hebben, fietsten wij weer richting huis en kwamen wij allemaal vrouwen tegen met de mooiste offers, die naar de tempel werden gebracht. Het was een komen en gaan van vrouwen die offers kwamen brengen. Op een gegeven moment wilden wij een blik binnen de tempel werpen, maar dat mocht natuurlijk niet zonder at ze ons hadden voorzien van een ceremonie doek. Daarna bijna weer bij het hotel aangekomen, werden wij uitgenodigd bij de buurman. Hij vertelde de betekenis van het naambordje voor de deur. Daar wordt op vermeld uit hoeveel leden het gezin bestaat. Verder liet hij zien dat de placenta's van jongetjes, die geboren worden in de tuin een speciaal plekje krijgen. Hij liet tevens zien wat voor zilveren sieraden hij maakte. Het zijn allemaal heel erg aardige mensen.

Weer terug bij het hotel werden we verrast met heerlijke oliebollen. Heerlijk nog eventjes genoten van het heerlijke zwembad. En na nog een wijntje gedronken te hebben, werd ons diner opgediend. Om 08.30 werden we weer naar huis gebracht na een dag vol avontuur.'s Avonds zou er nog een groot vuurwerk op het strand zijn, maar dat geloofde we wel. Je wordt toch moe van dat warme weer.